Jag tänkte ordna kurs i trädbeskärning nu i vår, och satte in en annons i det lokala annonsbladet, fick ett och ett halvt svar.....! (den halva skulle höra av sig igen men har inte gjort det) Vill inte folk betala (200 kr) för att få proffessionell undervisning? Vill de och tror de att de kan lära sig beskära genom att titta på TV (vilket tydligen visade sig vara dåligt) eller läsa en bok om det? En del kanske kan, men jag hade tom sparat beskärningen på mina egna träd för att mina elever skulle få öva på dom. Anledningen till att jag ville lära ut bra sätt att beskära (enligt mina kunskaper och erfarenheter) var att jag varje år mår illa av att se alla misshandlade träd som okunniga människor försökt beskära. Inte mitt bekymmer kan tyckas, men jag tycker så synd om träden.... Ofta när jag förr var ute och beskar (har problem med axlarna nu) så var det första jag fick göra att rätta till bekärningsskador (om det inte redan var försent). Många "sockerdricksträd" har jag sett, pga kvarlämnade grentappar.
Om sekatörer; de ska va skarpa och lätta, och rena! Köpte en flerstegssekatör, men den var helt gjord i metall och för tung, inte lätt att jobba med. Grövre grenar tar jag hellre busksaxen, den skär hur lätt som helst. Det finns sekatörer som "skär" av grenarna oxå. Dvs där den ena delen rör sig framåt när man klipper och skär av grenen istället för klipper rakt av. Att de ska va rena är för att inte sprida bakterier och sjukdomar till träden. Jag skulle kunna dra hela kursen här, om jag hade tid. Men om det finns nån intresserad så hör gärna av er. Har fortfarande inte beskärt mina träd, men snart.... För mig tog det väl ca 10 år innan jag var någolunda säker på hur jag skulle göra, men jag kan lära ut några enkla grundregler.
|