Full version: Beskärning
johan från Örebro
Hej.
Jag såg häromdagen Gröna rums beskärningstips i TV.
Det avsnittet var tydligen något slags avslut på tidigare islag.
Avsnittet handlade om fruktträdsföryngring och en man vid namn Pål Borg var ute och beskar träd.
Den beskärning han gjorde på träden var till större delen emot vad sveriges kunniga yrkeskår använder. Snittet som visades i närbild var helt fel då man inte alls klipper med mothållet på sekatören mot den lilla tillväxtzonen som ska vara kvar.
De snitt som Pål gjorde med sågen var ej heller de bra då han lämnade
" rockhängare" = För stora stumpar kvar av beskuren gren.
Den metoden han använde var tvivelaktig då han beskar bort nästan alla hängande grenar och lämnade det som växte uppåt. Det som han får året därefter är en fin borste och mycket lite att bygga på!
Han har tydligen ej läst beskärningsboken som är en mycket bra och tydlig bok för glada trädgårdsamatörer.
Jag tycket att de som sett programmet ska skicka in sina klagomål då det allt för ofta visas missvisande beskärning i TV. Nått måste göras.
Hälsningar från en upprörd fruktträdsbeskärare
gammelnalle
CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 22:16)
Hej.
Jag såg häromdagen Gröna rums beskärningstips i TV.
Det avsnittet var tydligen något slags avslut på tidigare islag.
Avsnittet handlade om fruktträdsföryngring och en man vid namn Pål Borg var ute och beskar träd.
Den beskärning han gjorde på träden var till större delen emot vad sveriges kunniga yrkeskår använder. Snittet som visades i närbild var helt fel då man inte alls klipper med mothållet på sekatören mot den lilla tillväxtzonen som ska vara kvar.
De snitt som Pål gjorde med sågen var ej heller de bra då han lämnade
" rockhängare" = För stora stumpar kvar av beskuren gren.
Den metoden han använde var tvivelaktig då han beskar bort nästan alla hängande grenar och lämnade det som växte uppåt. Det som han får året därefter är en fin borste och mycket lite att bygga på!
Han har tydligen ej läst beskärningsboken som är en mycket bra och tydlig bok för glada  trädgårdsamatörer.
Jag tycket att de som sett programmet ska skicka in sina klagomål då det allt för ofta visas missvisande beskärning i TV. Nått måste göras.

Hej själv!!!
Kan inte säga emot dig, eller en hålla med..... men jag måste fråga (enär jag själv håller på att klippa mina gamla träd) ....
Han verkade ju rätt så "putslustig" och producenten hade nog klippt (inte träden) rätt friskt för att få ett "hurtfriskt" inslag....
CITAT
Snittet som visades i närbild var helt fel då man inte alls klipper med mothållet på sekatören mot den lilla tillväxtzonen som ska vara kvar
... vad menar du med det.... ???
och
"Han har tydligen ej läst beskärningsboken som är en mycket bra och tydlig bok för glada trädgårdsamatörer.

Finns det en BOK som heter så?? VEM har skrivit den??
Sylvia
Detta kan du ju skicka direkt till TV4 och då ahr du sagt din mening. De av oss som är beskärningskunniga och tycker likadant kan ju också klaga om de anser det behövs.
johan från Örebro
Jo det finns en bok som just heter "Beskärningsboken".
Klaus vollbrecht var Alnarps förre parkschef och han är mycket kunnig inom området beskärning. Det finns en till bok som han gjort men denna går mera på djupet "Trädens biologi och vård".

Det jag meanr med fel snitt med sekatören var att sekatören var felvänd och han skadade den del som ska läka hela såret.
gammelnalle
CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 22:50)
Jo det finns en bok som just heter "Beskärningsboken".
Klaus vollbrecht var Alnarps förre parkschef och han är mycket kunnig inom  området beskärning. Det finns en till bok som han gjort men denna går mera på djupet "Trädens biologi och vård".

Det jag meanr med fel snitt med sekatören var att sekatören var felvänd och han skadade den del som ska läka hela såret.

Tack, men hur kan en sekatörs vändning spela någon roll??? Kanske är jag totaldum (OCH vänsterhänt) men DET, att det spelar roll...
fattar jag inte...
Sylvia
CITAT (gammelnalle @ 23-03-2004, 22:53)
(OCH vänsterhänt) men DET, att det spelar roll...
fattar jag inte...

Det finns numera sekatör för vänsterhänta....Sekatör
gammelnalle
CITAT (Sylvia @ 23-03-2004, 23:00)
fattar jag inte...

Trefligt... men varför???
Har det någon betydelse OM jag klipper från höger eller vänster sida???
(Kanske jag har missat nåt..)
Virgo
CITAT
Har det någon betydelse OM jag klipper från höger eller vänster sida???

Nej, det gör det inte och inte heller om man vänder sekatören upp o ner!

Du har så rätt din gamle nalle!

Ungdomar måste lära sig veta hut!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
johan från Örebro
hej.
Det är svårt att beskriva i text får hoppas det ej låter dumt.
En sekatör har ett mothåll som kniven går mot och när den klipper. Det mothållet trycker på den del av grenbiten som blir kvar på trädet. När trycket blir sort på tex grenkragen (tillväxtstället) så kan detta skadas och då blir läkningsprocessen längre. Tappen blir också längre om man inte vänder sekatören rätt då mothållet gör så att man ej kommer så nära som man behöver komma grenkragen. Den tapp som då blir kvar är då både skadad och för lång och där kan då rötsvamparna lätt få fäste.

Hälsningar Johan
Virgo
Finns det inga sekatörer som skär lika skarpt från båda håll?
johan från Örebro
nej det finns inga som kan beskära från båda håll lika bra man får helt enkelt lära sig kasta om sekatören i handen medans man beskär så att snittet blir bra. Ett tips är att se i tex Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht eller se någonstan på internett. vet ej vart
adrian
Det är nog mycket som är fel på dessa program, och jag tror faktiskt att det fullständigt "struntar" i om det är gjort på rätt sätt eller ej...

De vill bara göra program och få tittarsiffror, sen om de gör helt fel spelar nog ingen roll...

Jag har precis bråkat med "Äntligen hemma" ang deras sätt att arbeta och de struntar TOTALT i om de gör rätt eller fel...

Det finns inte mycket heder i vare sig programledare eller fakta i dessa program...

"Verklihetens dokusåpor"...?
pejori
CITAT (Sylvia @ 23-03-2004, 23:00)
fattar jag inte...

tack sylvia. det visste inte jag, som sliter med en för högerhänta.
jag håller den alltid upp och ned. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Virgo
CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 23:21)
nej det finns inga som kan beskära från båda håll lika bra man får helt enkelt lära sig kasta om sekatören i handen medans man beskär så att snittet blir bra. Ett tips är att se i tex Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht eller se någonstan på internett. vet ej vart

hm...
såg i höstas nån försäljare som hade sekatörer med nån sorts utväxling så att även 75 åriga svaga damer kunde kapa 2-3 cm grenar och det blev fina raka snitt.

Minns inte fabrikatet, men när jag ser dom nästa gång så ska jag notera det.
Ti bee
CITAT (adrian @ 23-03-2004, 23:23)
Det är nog mycket som är fel på dessa program, och jag tror faktiskt att det fullständigt "struntar" i om det är gjort på rätt sätt eller ej...

De vill bara göra program och få tittarsiffror, sen om de gör helt fel spelar nog ingen roll...

Jag har precis bråkat med "Äntligen hemma" ang deras sätt att arbeta och de struntar TOTALT i om de gör rätt eller fel...

Det finns inte mycket heder i vare sig programledare eller fakta i dessa program...

"Verklihetens dokusåpor"...?

Ja, minsann, jag kan bara hålla med! smile.gif
Man kan då rakt inte alltid tro på det som skrivs i tidningar eller visas på tv!

Under vissa program som tagit upp ämnen som mina nära och kära har djupare kunskaper i, så har vi faktiskt suttit och fnissat större delen av tiden. Det ser liksom inte riktigt klokt ut, eller låter helgalet när man vet hur det egentligen ligger till eller borde vara. Några gånger har vi suttit dubbelvikta och störtskrattat, för det är sååå galet! Ibland har någon blivit arg också, det är ju inte så konstigt om det är ett viktigt ämne och man då upplever att den som skrivit/gjort inslaget lurar folk.
Ofta är det just en "expert" som uttalar sig som om han/hon har det ultimata svaret, ibland är det ju hur vettigt som helst förstås, men sedan ibland är de ute och cyklar i öknen. Som oinsatt i ett ämne kan man ju däremot inte alltid skilja på vad som är vad. (jag såg inte gröna rum, men hade kanske inte reagerat på beskärningen eftersom jag inte vet så mkt om just beskärning)

Jag hade en gång en chef som trodde benhårt på allt han läste i tidningen (en kvällstidning) och det var omöjligt för honom att tro att det kunde finnas felaktigheter där. Det var skrämmande!
Men det är ju så att man ofta (inte alltid förstås) tror på det som presenteras som fakta för en, om man inte är insatt själv då. Ibland är det ju också "renommerade" experter som uttalar sig, vad ska man tro då? Jo, då får man väl tänka som så att bakom just det ämnets "kuliss" så finns flera olika experter som tycker helt olika, det finns alltså sällan en absolut sanning. Och så finns det väl också insatt folk som tittar och antingen skrattar sig dubbla, blir förbannade eller instämmer...
rolleyes.gif smile.gif
Berith
Nu har detta med Pål Borgs trädbeskärning diskuterats i en hel drös med trådar i en veckas tid och en del är uppenbart bestörta över hans handlag med dom gamla äppelträden. Det skulle vara väldigt väldigt väldigt intressant att få höra Pål Borgs förklaring till varför han gör som han gör. Går det inte att t.ex. maila honom för att få svar på frågorna direkt av honom själv? Var finns han?

Konstigt att Gröna rum visar trädbeskärning av nån som egentligen gör allt fel. Om tittarna följer råden de får i programmen kommer väl den svenska amatörodlade frukten att vara utrotningshotad om några år. Det blir nåt liknande Timell-effekten fast i trädgården och det tar nån generation att rätta till alla fel vi "lärt" oss i Gröna rum.

Från och med nu ska jag ta allt dom säger i Gröna rum med en stor nypa salt. unsure.gif
KURT
CITAT (Berith @ 24-03-2004, 07:12)
Det skulle vara väldigt väldigt väldigt intressant att få höra Pål Borgs förklaring till varför han gör som han gör. Går det inte att t.ex. maila honom för att få svar på frågorna direkt av honom själv? Var finns han?

Tomarp, köksträdgården där har anlagts av Simon Irvine . Själva Tomarp ägs och drivs av Kråke Lithander.
Berith
Tack för hjälpen! smile.gif

"Trädgården:
Pål Borg fortsätter varsamt renoveringen av
den gamla fruktträdgården med hjälp av Matilda
från Läckö slott. Sakta men säkert återfår träden
sin forna glans. Vi har haft besök av Gröna rum
som kommer att sända programmet den 17 mars."
Hannele
CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 22:16)

Här har vi haft en del diskussioner om Pål.
johan från Örebro
CITAT (Virgo @ 23-03-2004, 23:31)
CITAT (johan från Örebro @ 23-03-2004, 23:21)

hm...
såg i höstas nån försäljare som hade sekatörer med nån sorts utväxling så att även 75 åriga svaga damer kunde kapa 2-3 cm grenar och det blev fina raka snitt.

Sekatörer med utväxling är ej något att rekomendera. De håller ca en säsång och klipper inte speciellt bra. Bätre att köpa en Felco för ca 300 kr och den håller livet ut. Besta sekatören som jag känner till. En hel del varianter av den finns det. För små händer, stora händer, höger och vänsterhänta mm. Köp en sådan sekatör i stället.
Hälsningar johan
Cilla
Jag har samma erfarenhet som Johan om steg-sekatörerna, men jag vet trädgårdsägare som verkligen gillar dem. Man måste prova sig fram själv.

Ofta har jag sett att kvinnor ger upp redan i tredje klippet - många tror att det är könsbundet att man (kvinna) är för evigt svag i händerna och att man måste ha särskilda hjälpmedel för att kunna klippa av en gren. Men så är det inte. Alla människor har en enorm förmåga att bygga upp ny muskelstyrka i händerna. Det gäller bara att träna upp handen i lagom takt och att inte döma sig själv efter första klippen. Tycker man att en utväxlingssekatör är bra i början av säsongen - testa att beskära med en utan i slutet på sommaren. Då är handen starkare.

I Pomologiska sällskapet har vi ständig diskussion om sekatörerna... De är våra stora bekymmer och våra vänner.

Oavsett vilket märke man använder är de flesta trädbeskärare överens om att de med "pelikanskär" är de som gör bra snitt. De andra som har ett mothåll som skäret går emot gör kanske 10 bra snitt i ett träd. Sedan är hela konstruktionen kass och snitten blir flisiga.

Sekatör med pelikanskär

Sekatör med fast mothåll
(Båda sekatörerna är för vänsterhänta.)

Förra året uppstod en ny rolig diskussion bland några trädbeskärare om sekatörerna för högerhänta. De är felbyggda. Som ni vet lägger man skärsidan där man vill att snittet ska ligga, dvs närmast grenkragen. Detta gör att man ofta måste vrida hela handen 180 grader när man står i trädet. Närapå alla beskärare har tennisarm och muskelskador i handen och beskärningsarmen - undra på det. Vi beskär i en vinkel där handgreppet är som svagast!

Så vi var några som byggde om sekatörerna, några högerhänta som testade vänstersekatörer och några av oss som började klättra på ett annat sätt för att undvika att beskära med fel vridning. I år har jag beskurit på alla möjliga sätt, och handen mår mycket bättre!
Micke
CITAT (Virgo @ 24-03-2004, 00:31)
hm...

Antagligen Fiskars, de kör med en del utväxlingspåhitt nu för tiden.

Micke
Sylvia
Nej, det var inte Fiskars.... jag har en sådan mojäng och den höll inte länge. Men jag ahr den någonstans i förrådet och orkar inte gå efter den nu...
Ralf
CITAT (johan från Örebro @ 24-03-2004, 09:57)
Bätre att köpa en Felco för ca 300 kr och den håller livet ut. Besta sekatören som jag känner till. En hel del varianter av den finns det. För små händer, stora händer, höger och vänsterhänta mm. Köp en sådan sekatör i stället.
Hälsningar johan

Berätta gärna var du får tag på en Felco för 300 kr! huh.gif
johan från Örebro
CITAT (Ralf @ 24-03-2004, 23:30)
CITAT (johan från Örebro @ 24-03-2004, 09:57)
Bätre att köpa en Felco för ca 300 kr och den håller livet ut. Besta sekatören som jag känner till. En hel del varianter av den finns det. För små händer, stora händer, höger och vänsterhänta mm. Köp en sådan sekatör i stället.
Hälsningar johan

Berätta gärna var du får tag på en Felco för 300 kr! huh.gif

300 kr kanske var att ta i i underkant men jag har köpt en felco 2 för vad jag mins 360 kr. det senaste köpet jag gjorde var en felco 6 för 600 kr men det är för att jag klipper mycket. Annras kan man ha en felco om den passar för händerna.
Har köpt mina sekatörer av en beskärningsförening i Örebro och på en låstjänstbutik i örebro.
Hannele
CITAT (johan från Örebro @ 24-03-2004, 10:57)
Sekatörer med utväxling är ej något att rekomendera. De håller ca en säsång och klipper inte speciellt bra.
Bätre att köpa en Felco för ca 300 kr och den håller livet ut.

Jag med mina kvinnohänder gillar sekatör med utväxling.
Hur länge de håller, beror fullständigt på, hur stor trädgård man har!
Det är skillnad, om en yrkesman klipper 8 timmar per dag, hela veckan.

Ingenting håller livet ut för mej - jag tappar mina verktyg... unsure.gif
Susanne i Linköping
Utväxlingssekatörerna har väldigt varierande kvalitet. Själv har jag två, den ena köpte jag på Skänninge marknad, den är röd och fungerar jättebra. Den andra är grön, den fick jag som bonuspryl då jag prenumererade på en trädgårdstidning, den skär snett och spärren fastnar hela tiden.

Det konstiga är att de ser nästan precis likadana ut förutom färgen. Och ändå är det en himmelsvid skillnad i kvalitet.
Cilla
Hej Johan,
600 kr för en Felco 6:a var dyrt, iallafall om man jämför med priserna i Stockholm. 450-500 brukar de vara.

Jag använder flera sekatörer men den som får jobba flest timmar är Felco 12:an med rullhandtag. I övrigt samma som 6:an.

Nu tittar jag på elsekatörer. Flera av mina kollegor som också har beskärarskador i handen/armen har i år börjat använda sådana. Jag har testat och tycker att snitten blir hyfsade med den jag provade.

Någon här som testat en elsekatör för trädbeskärning och som har tips?
Saiai
Jag tänkte ordna kurs i trädbeskärning nu i vår, och satte in en annons i det lokala annonsbladet, fick ett och ett halvt svar.....! (den halva skulle höra av sig igen men har inte gjort det)
Vill inte folk betala (200 kr) för att få proffessionell undervisning? Vill de och tror de att de kan lära sig beskära genom att titta på TV (vilket tydligen visade sig vara dåligt) eller läsa en bok om det? En del kanske kan, men jag hade tom sparat beskärningen på mina egna träd för att mina elever skulle få öva på dom. Anledningen till att jag ville lära ut bra sätt att beskära (enligt mina kunskaper och erfarenheter) var att jag varje år mår illa av att se alla misshandlade träd som okunniga människor försökt beskära. Inte mitt bekymmer kan tyckas, men jag tycker så synd om träden.... Ofta när jag förr var ute och beskar (har problem med axlarna nu) så var det första jag fick göra att rätta till bekärningsskador (om det inte redan var försent). Många "sockerdricksträd" har jag sett, pga kvarlämnade grentappar.

Om sekatörer; de ska va skarpa och lätta, och rena! Köpte en flerstegssekatör, men den var helt gjord i metall och för tung, inte lätt att jobba med. Grövre grenar tar jag hellre busksaxen, den skär hur lätt som helst. Det finns sekatörer som "skär" av grenarna oxå. Dvs där den ena delen rör sig framåt när man klipper och skär av grenen istället för klipper rakt av. Att de ska va rena är för att inte sprida bakterier och sjukdomar till träden. Jag skulle kunna dra hela kursen här, om jag hade tid. Men om det finns nån intresserad så hör gärna av er. Har fortfarande inte beskärt mina träd, men snart.... För mig tog det väl ca 10 år innan jag var någolunda säker på hur jag skulle göra, men jag kan lära ut några enkla grundregler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon