mina får mängder med knoppar ,, och jag sköter dom så här
har dom ute på våren när det är runt +1c +5c och skyddar dom om det blir frost eller tar in dom i ett svalt utrymme ,, sätter dom i västläge sedan när nya skott kommer ( april ) så ger jag dom vatten och planterar om dom i näringsrik jord . sen under sommaren har jag kvar dom i västläget och håller dom fuktiga och ger dom näring regelbundet . i juni visar sig blommorna sedan blommar dom hela juni-juli . sen har jag dom ute tills det blir lätt frost . då har dom tappat dom flesta bladen och har även blivit förvedade och bruna längst ut på topparna . är det varma dagar än så tar jag ut dom under dagen . när dom sedan är inne på ''heltid'' brukar bli i nov . väl inne övervintras dom i ett källarfönster som håller runt +5c +10c och jag vattnar efter temp . fuchsior vill övervintra svalt och lite fuktig luft . jag beskär mina inte alls och dom blommar bra både på ett och flerårigved-skott .
att övervintra dom i rumstemp är inte alls bra dom vill helst inte ha över +10c . bor man i lägenhet eller inte kan ge dom svalt så kan man övervintra dom i kylskåpet men då måste jorden vara torr när dom tas in i kylskåpet .
det har funkat bra för mig .
prova att ha dom kallare och ge dom halvskugga när dom är ute ,, och ge dom näringsrikjord som ändå inte ska vara för blöt . och om du inte måste beskär dom inte ev skott som vissnar under vintern ska man ju ta veck .
|