Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosa och vita rosor, vilka erfarenheter har ni?
          susannio
          Inlägg 16-06-2008, 15:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 6 794

Hej!

Mitt nästa rosprojekt är rabatter med rosa och vita rosor. Solen skiner från soluppgång till ca 14.30, rabatten ligger i zon 2-3 och ligger skyddad bakom ett högt staket mot norr.

Har valt ut följande vita rosor bland de jag hittade på handelsträdgården med förhoppning att några ska överleva vintern; Karen Blixen, Gråsten, Iceberg, Blanc Double de Coubert alt. Souvenir de Philémon Cochet.

Det är värre ställt med förslag till den rosa avdelningen, endast; Queen Elisabeth och Thérèse Bugnet.

Har ni några fler förslag på tåliga rosor som kan passa?

Om trädgården var större så hade jag kunnat ha sort-rabatter istället, men TYVÄRR finns det inte plats för detta. =) Därför provar jag att i huvudsak blanda sorter men inte färger.

Tack för hjälpen!

/Susanne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          AnnammA
          Inlägg 18-06-2008, 08:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Jag har ju den förmånen att bo i Skåne, där plantskolor med stort rosensortiment duggar tätt, så därför har inte jag brytt mig om att beställa så mycket på postorder.(Jo, jag har beställt 3 st barrotade från Odla, varav en fick reklameras - den ville inte...)
          Däremot bad jag min lokala handelsträdgård/plantskola beställa hem en del "önskerosor" till mig i våras, och eftersom mannen på rosavdelningen också tycks vara fast i rosträsket gick det bra. Och då fick jag krukodlade rosor för c:a 130-170 kr krukan. Dessutom slank det med annat spännande nytt från de ordinarie rossortimentet.Bl a "Old Blush" att odla i kruka och"Boule de Neighe".
          Internet är en bra uppslagsbok, att se vad som finns, och jämföra priser mm, men man kan ju också försöka få sina lokala handlare att ta hem lite annat än de ordinära "Nina Weibull" mfl- rosorna(OBS! Inget ont menat, till er som tycker om dem!)

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-11-2025, 12:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon