Jag tror det blir för mycket med både björnbär och vinbär eller krusbär, björnbär blir ganska maffiga både över och under jord så den kan nog konkurera ut det andra. Björnbär skulle jag ge en egen kruka ifall jag skulle odla den på balkong.
Jag vet inte riktigt vilken form din kruka har men är den avlång skulle du ju kunna ha en vanlig krusbär samt en vinbär på stam då borde det finnas plats till några jordgubbsplantor, samt du får lite olika höjder på växterna så man kan placera dem så de inte skuggar varann vilket är bra för bärproduktion + det kan ju estetiskt bli snyggare också. Både krusbär och vinbär kan man välja riktigt härdiga sorter och då är det inga problem med att få såna växter att överleva i stor kruka de fryser inte ner lika lätt som många björnbärssorter gör.
Det går utmärkt att plantera nu, numera säljs det mesta i trädgårdsbutiken i kruka och man kan plantera hela odlingssäsongen, man måste dock vara extra noga med vattning ifall man planterar när det är varmt.
Det man ska tänka på vid köp av växter är det vanliga: titta om växten ser frisk ut, inga skador, kolla även att rotsystemet är OK, kolla på zonangivelsen på plantan att den är 1-2zoner högre åtminstone än den du bor i (det blir ju lite kärvare klimat för rötterna på en balkong, plantor planterade i marken utsätts inte för så låga marktemperaturer).
När det gäller jordgubbar skulle jag välja en remonterande sort som ger bär lång tid under sommaren ex. Ostara, Elin och Roman. Smulgubben Rebecka är också remonterande och kanske också passar. Man kan köpa plantor av olika sorter man måste inte ha samma sort på alla plantorna,
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|