Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilka tillbehör har man till rostbiff
          Gita
          Inlägg 18-06-2008, 22:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Skall ha stor fest (20 personer) midsommafton. Tänkte förutom sill, potatis, ost, knäckebröd, öl och brännvin på eftermiddagen bjuda på potatisgratäng och rostbiff senare på kvällen, men vad har man till detta? Sallad? Sås? Bröd? Alla tips och idéer mottages tacksamt:
          Gita

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bee
          Inlägg 19-06-2008, 19:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om.

Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott.
          Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången smile.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 19-06-2008, 20:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bee @ 19-06-2008, 20:49) *
          Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om.

Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott.
          Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången smile.gif

Löksåsen är kanon. Den kör jag till fläsk och potatis. Urgott.
          Men har man potatisgratäng, tycker jag såsen är överflödig, då grattängen är saftig nog.
          Salladen är ett måste tycker jag, den skall vara fräsch som en sommarvind tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon