CITAT (Sofiia @ 19-06-2008, 19:32)

Men du sa ju just att bananen är en ört och min har då aldrig vissnat ner till hösten

. Vad kallar du då det som bladen är fästa på hos en ört?
Lustigt att min mår prima trots att den blir bortglömd och ibland bara får vatten en gång/2veckor.
Jag ber om ursäkt bananplantan tappar bladen underifrån för att bilda

bladen ...
i grundläggande biologi lär man väl sig att växter har rot, stam och blad. ja det har jag lärt mig iallafall.

För ja det var ju PRECIS vad denna tråden handlade om!

ja bananer är en tropisk ört som ''inte'' vissnar ner ,, när jag skrev så här '' örter bildar inte stam utan vissnar ner under hösten'' skrev jag örter och inte bananer ,, örter vissnar ner dvs alla perenner vi har är örter som inte har stam som träd men dom har en örtartad stam . mina bananer som är hos mormor ser väldigt fula ut 10vissna blad och ett grönt blad och dom av mormor har fått en liten skvätt vatten ca varannan dag och mår inte ''prima'' . men det är väl bra att dina växer fint med den behandlingen dom får .
vad du menar med detta ''Jag ber om ursäkt bananplantan tappar bladen underifrån för att bilda

bladen ..'' förstod jag inte .
var har du läst om grundläggande växtbiologi ?? konstigt att dom lär ut på detta sett för det är inte riktigt . och jag har odlat bananer sen 04 så jag borde veta nåt om det .
likadant med lökar dom har en liten bottenplatta dvs en underjordisktstam och sedan blad som omsluter .
likadant med banan den har en stam i jorden och det som du kallar stam är ett omsvep av blad .
citerat från wiki
''Though they grow as high as trees, banana and plantain plants are not woody and their apparent "stem" is just the bases of the huge leaf stalks. Thus they are technically gigantic herbs.''
Redigerat av flaxss: 19-06-2008, 20:54