Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kerstins ros från Dala - Järna, äntligen blommor
          Kajsa
          Inlägg 17-06-2008, 11:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Fick en liten planta av Anette från Nora - 06, det är en Gallica ros, vad jag minns var det en ros som hittats i POM - projektet där man inventerar äldre rosor. Färgen var bra lik gallica rosen Tuscany just nu. Enligt Anette ska den sprida sig glatt med rotskott. Dala - Järna ska visst ligga i Vansbro kommun i Västerdalarna, sökte på nätet.

Skulle den börja sprida sig hej vilt ska jag dela med mig till er.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          noranettan
          Inlägg 20-06-2008, 07:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Så blev de första blommorna hos mig med. Jag satte nästan i halsen, är det här en vanlig Tuscany??? Men efter ett tag började den visa de rätta färgerna. Mycket möjligt att den har Tuscanyblod i sig.
          Rosen hittades i en Noraträdgård, hos ett äldre par. Damen, Astrid, hade fått rosen från sin moster Kerstin, bosatt i Västerås. Mostern hade i sin tur fått rosen i bröllopsgåva, tidigt 30-tal, från sina svärföräldrar som hade en gård i Dala Järna. Kerstin hade sett rosen där och blivit förtjust i den. Sen har Astrid skänt bort rotskott av den. När vi hade en KOM-OCH-VISAdag för några år sedan i Lindesberg så kom den här rosen in. När LÅG frågade vad den kallades så fick han svaret Astrids Ros. Han sa också till henne att den rosen var värd att låsa in i bankfack!
          Den finns nu på provodling på Fredriksdal, så vi får väl se vad DNA visar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 04:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon