CITAT (Sofiia @ 20-06-2008, 09:59)

ja det kan jag hålla med om!

bladen bildar stammen.
ja men det du kallar stam är ingen stam utan blad . som bildar en ''låtsats''stam men det är ingen riktig stam därför tycker jag det är fel att kalla den stam . men visst vill du får du kalla dessa blad för stam .
CITAT (clivia @ 20-06-2008, 06:59)

Du skriver väl om bananplantor för att bananer är frukter...Bananplantor kan aldrig växa i ren kogödsel, det är väl komposterad kogödsel med torv du köper i affären...
Visst bildar bananplantor en stam, du menar väl inte att bananplantor inte har någon stam även om det som är ovanför marken kallar vi pseudostam...Det är inte bara träd som bildar stam...
Bananplantor i alla fall gillar inte övervattning. Jag har en bananplanta hemma, den har 12 blad och får vatten max 1 gång i veckan för att det inte är så varmt... Ja och nedersta blad vissnar så småningom, det är inget konstigt med det...
MVH/clivia
och nu kom du också ,, ja jag menade kogödsel som man köper på plantskolor men dom får regelbundet med näring ca 1-2veckor efter omplantering det kallar jag ''mycket'' näring .
visst om man nu kan kalla blad för stam så får man väl göra det ,, men det är inte rätt tycker jag . det som är ovan mark är blad enligt mig och det som är i jorden är bananen''plantans'' riktiga stam .
det är väl bra att ''era'' bananplantor trivs med att stå torrt ,, och det är väl bra att det funkar för er jag skiter stort i det,, hur ni sköter era faktiskt . med tanke på att bananplantor har stora blad och växer i områden med hög jordfukt så är det logiskt att dom vill ha vatten även om man odlar bananplantor där det finns torrperioder . jag sköter mina banan så att den alltid har ett gruntlager med vatten på fatet och som jag skrev innan och då växer dom väldigt bra .
ni har aldrig funderat över varför bladen vissnar efterhand ? nu har jag diskuterat klart och lämnar denna tråd .
Redigerat av flaxss: 20-06-2008, 10:20