CITAT (flaxss @ 20-06-2008, 22:54)

Clivia så här skrev sofia ,, då skrev jag att det är inte stam utan blad . det är det som jag snackar om och har gjort hela tiden . så snälla clivia sluta skriv till mig i denna tråd för vi förstår varandra inte ,, tydligen pratar vi antagligen om samma sak . örter har stam ja en grön som vissnar ner på vintern eller när dom är i vila eller fortsätter om dom inte är i vila ,, lökar har en botten stam ,, canna,dahlior,musa har knölar eller jordstam det vet jag . men inte en stam som träd har . sedan skrev du Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen
du skrev att det är blad som bildar stam ,, men det är ingen stam utan bara blad . som du själv skrev det är en skillnad på stam och pseudostam ,, men varför kallar du då pseudostam för stam ? när det bara är blad . jag tror vi antingen går förbi varandra eller pratar om samma sak utan att vi förstår varandra . och ärligt jag orkar faktiskt inte med detta nu .
Jag tror att vad som Sofiia skrev i just detta inlägget är helt rätt. Det är min åsikt. Jag har inte hittat något fel. Bananplanta tappar bladen underifrån och visst bladen bildar stammen. Hon har inte skrivit var stammen finns. Här har du bilder på pseudostammen och stammen hos Musa sp.:
pseudostem_hos_bananplanta.jpg ( 50.1k )
Antal nedladdningar: 14
underjordisk_stam_hos_Musa_sp..jpg ( 303.57k )
Antal nedladdningar: 54Bananplantan har rötter, äkta stam och blad, även om vi ovanför jorden bara hittar pseudostam. Jordstam är också en stam även om det inte är trädstam.
MVH/clivia
Redigerat av clivia: 21-06-2008, 06:56