Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gula blad på bananplantan
          Tobb
          Inlägg 21-04-2008, 21:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Hjäälp min bananplanata håller på att tappa bladen underifrån, de blir gula och faller av.
          Vad ska jag göra? Ps, den får bara vanligt uppsalavatten och står under en lampa...

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sofiia
          Inlägg 18-06-2008, 09:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Bananplantan tappar bladen underifrån. Det är det som bildar stammen. Så det är knappast nån fara med din planta! smile.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 20-06-2008, 21:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Sofiia @ 18-06-2008, 09:16) *
          Bananplantan tappar bladen underifrån. Det är det som bildar stammen. Så det är knappast nån fara med din planta! smile.gif

Clivia så här skrev sofia ,, då skrev jag att det är inte stam utan blad . det är det som jag snackar om och har gjort hela tiden . så snälla clivia sluta skriv till mig i denna tråd för vi förstår varandra inte ,, tydligen pratar vi antagligen om samma sak . örter har stam ja en grön som vissnar ner på vintern eller när dom är i vila eller fortsätter om dom inte är i vila ,, lökar har en botten stam ,, canna,dahlior,musa har knölar eller jordstam det vet jag . men inte en stam som träd har . sedan skrev du Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen

du skrev att det är blad som bildar stam ,, men det är ingen stam utan bara blad . som du själv skrev det är en skillnad på stam och pseudostam ,, men varför kallar du då pseudostam för stam ? när det bara är blad . jag tror vi antingen går förbi varandra eller pratar om samma sak utan att vi förstår varandra . och ärligt jag orkar faktiskt inte med detta nu .

Citera
          clivia
          Inlägg 21-06-2008, 06:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (flaxss @ 20-06-2008, 22:54) *
          Clivia så här skrev sofia ,, då skrev jag att det är inte stam utan blad . det är det som jag snackar om och har gjort hela tiden . så snälla clivia sluta skriv till mig i denna tråd för vi förstår varandra inte ,, tydligen pratar vi antagligen om samma sak . örter har stam ja en grön som vissnar ner på vintern eller när dom är i vila eller fortsätter om dom inte är i vila ,, lökar har en botten stam ,, canna,dahlior,musa har knölar eller jordstam det vet jag . men inte en stam som träd har . sedan skrev du Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen

du skrev att det är blad som bildar stam ,, men det är ingen stam utan bara blad . som du själv skrev det är en skillnad på stam och pseudostam ,, men varför kallar du då pseudostam för stam ? när det bara är blad . jag tror vi antingen går förbi varandra eller pratar om samma sak utan att vi förstår varandra . och ärligt jag orkar faktiskt inte med detta nu .

Jag tror att vad som Sofiia skrev i just detta inlägget är helt rätt. Det är min åsikt. Jag har inte hittat något fel. Bananplanta tappar bladen underifrån och visst bladen bildar stammen. Hon har inte skrivit var stammen finns. Här har du bilder på pseudostammen och stammen hos Musa sp.:

Bifogad fil  pseudostem_hos_bananplanta.jpg ( 50.1k ) Antal nedladdningar: 14
          Bifogad fil  underjordisk_stam_hos_Musa_sp..jpg ( 303.57k ) Antal nedladdningar: 54

Bananplantan har rötter, äkta stam och blad, även om vi ovanför jorden bara hittar pseudostam. Jordstam är också en stam även om det inte är trädstam.

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 21-06-2008, 06:56

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-06-2008, 11:09
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (clivia @ 21-06-2008, 06:55) *
          Jag tror att vad som Sofiia skrev i just detta inlägget är helt rätt. Det är min åsikt. Jag har inte hittat något fel. Bananplanta tappar bladen underifrån och visst bladen bildar stammen. Hon har inte skrivit var stammen finns. Här har du bilder på pseudostammen och stammen hos Musa sp.:

Bifogad fil  pseudostem_hos_bananplanta.jpg ( 50.1k ) Antal nedladdningar: 14
          Bifogad fil  underjordisk_stam_hos_Musa_sp..jpg ( 303.57k ) Antal nedladdningar: 54

Bananplantan har rötter, äkta stam och blad, även om vi ovanför jorden bara hittar pseudostam. Jordstam är också en stam även om det inte är trädstam.

MVH/clivia

herre gud ,, det du älter nu vet jag redan .

vad vill du mena med den bilden den nedersta ?? ,, som jag skrev bladen bildar inte den äkta stammen .

så snälla ni läs vad jag skirver ,, BLADEN kommer från stammen alltså stammen finns där redan när bladet bildats ,, vissnar bladen ned det gör enbart stammen ''synlig'' . bladen bildar inte stam ,, för stammen bildar bladen . ser ni felet . den gröna ovan delen korrekt sett är ingen äkta stam .

att stammen bildar blad visar du väldigt tydligt på din bild ,, tack för det . bilden visar inte att bladen bildar en stam vad jag kan se .

plus clivia ,, läste jag i en bok om Musa spp ,, växter i tropikerna - Bonnier fakta

att Bananer ( alltså inte bananfrukter nu ) fodrar ett jämt fuktvarmt klimat med en åsrmedeltemperatur på 25C och 1200-200mm nederbörd .

det tyder jag som att bananer vill ha mycket vatten ,, smile.gif

Redigerat av flaxss: 21-06-2008, 11:10

Citera
          clivia
          Inlägg 21-06-2008, 15:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (flaxss @ 21-06-2008, 12:09) *
          herre gud ,, det du älter nu vet jag redan .

vad vill du mena med den bilden den nedersta ?? ,, som jag skrev bladen bildar inte den äkta stammen .

så snälla ni läs vad jag skirver ,, BLADEN kommer från stammen alltså stammen finns där redan när bladet bildats ,, vissnar bladen ned det gör enbart stammen ''synlig'' . bladen bildar inte stam ,, för stammen bildar bladen . ser ni felet . den gröna ovan delen korrekt sett är ingen äkta stam .

att stammen bildar blad visar du väldigt tydligt på din bild ,, tack för det . bilden visar inte att bladen bildar en stam vad jag kan se .

plus clivia ,, läste jag i en bok om Musa spp ,, växter i tropikerna - Bonnier fakta

att Bananer ( alltså inte bananfrukter nu ) fodrar ett jämt fuktvarmt klimat med en åsrmedeltemperatur på 25C och 1200-200mm nederbörd .

det tyder jag som att bananer vill ha mycket vatten ,, smile.gif

På nedersta bilden ser du den stammen som bananbladen bildar och som kallas pseudostammen just på grund av att det inte är den äkta stammen. På den andra bilden ser du den oäkta och äkta stammen tillsammans. Ja, bladen kommer från stammen hos alla gröna växter även de som vissnar när på hösten.

Du kan aldrig ge bananplantor ett jämt fuktvarmt klimat med en årsmedeltemperatur på 25 gr. om du inte äger ett tropiskt växthus. Om du experimenterar med att odla bananplantor ute på sommaren som du gör, då är det knappast sannolikt att de överlever med mycket vatten i krukan när det är bara omkring 20 gr. ute som nu. Ja, men det är bara min åsikt.

MVH/clivia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-06-2008, 16:01
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (clivia @ 21-06-2008, 15:50) *
          På nedersta bilden ser du den stammen som bananbladen bildar och som kallas pseudostammen just på grund av att det inte är den äkta stammen. På den andra bilden ser du den oäkta och äkta stammen tillsammans. Ja, bladen kommer från stammen hos alla gröna växter även de som vissnar när på hösten.

nu säger du ju emot dig själv det som jag streckade ,, du skrev ju innan att bladen bildar stammen . det andra du skrev är samma som jag skrivit hela tiden så det behöver du inte lära mig . eller konstaterade du bara vad du visade för bilder . när jag skrev ,,vad menar du med bilderna!! va jag ironisk .

som sagt bladen bildar inte den äkta stammen av att dom vissnar veck som sofia menade innan och som du menade också . utan den blir bara synlig ,, stammen är redan bildad . men både du och sofia säger att bladen bildar stammen vilket är fel . ja dom bildar en pseudostam som inte är en äkta stam vilket jag också redan har skrivit här . det är fel att kalla blad för stam tycker jag . även om ni gör det .

CITAT (clivia @ 21-06-2008, 15:50) *
          Du kan aldrig ge bananplantor ett jämt fuktvarmt klimat med en årsmedeltemperatur på 25 gr. om du inte äger ett tropiskt växthus. Om du experimenterar med att odla bananplantor ute på sommaren som du gör, då är det knappast sannolikt att de överlever med mycket vatten i krukan när det är bara omkring 20 gr. ute som nu. Ja, men det är bara min åsikt.

MVH/clivia

nej det kan jag inte ge dom ,, men du predikade innan om hur lite vatten du gav dina . bara för att jag sa att dom bäst trivdes med att alltid ha vatten på fatet så sa du direkt emot mig . jag har odlat bananer sedan 04 med att ha dom ute när det är runt +15c och alltid ha näringsrikt vatten stående på fatet . än har ingen banan dött konstigt nog . det funkar för mig även om det är under +20c . är det riktigt varmt så bildas ca 1-2blad i veckan det kallar jag en bra tillväxt . får dom inte vatten så hängerbladen och ser fula ut . tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 21-06-2008, 16:02

Citera

Inlägg i den här tråden
          Tobb   Gula blad på bananplantan   21-04-2008, 21:16
          Bassam   Hej Jag vill säga att de får mycket vat...   22-04-2008, 00:23
          flaxss   Hej Jag vill säga att de får mycket vat...   18-06-2008, 20:50
          Sofiia   Alla växter har väl en stam oberoende om det är tr...   19-06-2008, 08:20
          flaxss   Alla växter har väl en stam oberoende om det är tr...   19-06-2008, 12:45
          Sofiia   du sa väl nyss att bananer gör så ?? bananer som ...   19-06-2008, 19:32
          flaxss   Men du sa ju just att bananen är en ört och min ha...   19-06-2008, 20:47
          clivia   du sa väl nyss att bananer gör så ?? bananer som ...   20-06-2008, 06:59
          flaxss   nej alla växter har inte stam ,, örter bildar inte...   20-06-2008, 22:00
          Markus_H   Alla växter har väl en stam oberoende om det är tr...   19-06-2008, 12:59
          Sofiia   mitt bananträd är 6-7år gammalt. Så ja då har jag ...   19-06-2008, 21:24
          Markus_H   mitt bananträd är 6-7år gammalt. Så ja då har jag ...   19-06-2008, 21:55
          flaxss   mitt bananträd är 6-7år gammalt. Så ja då har jag ...   19-06-2008, 21:58
          Sofiia   Ja jag vet mycket väl att det är blad som bildar ...   20-06-2008, 08:40
          flaxss   Ja jag vet mycket väl att det är blad som bildar ...   20-06-2008, 09:58
          Sofiia   ja det kan jag hålla med om! :) bladen bildar ...   20-06-2008, 09:59
          flaxss   ja det kan jag hålla med om! :) bladen bildar ...   20-06-2008, 10:19
          clivia   ja men det du kallar stam är ingen stam utan blad ...   20-06-2008, 16:31
          Markus_H   Att säga - bananplantor är örter dvs dom har ingen...   20-06-2008, 17:44
          clivia   Om bananer INTE är örter så har det hänt något rev...   20-06-2008, 18:31
          Markus_H   En gång till bananer är inte örter, det är bananpl...   20-06-2008, 23:45
          clivia   Jag har aldrig påstått att örter inte bildar stam,...   21-06-2008, 07:44
          Markus_H   Jag har aldrig påstått att bananplantor inte är ör...   21-06-2008, 10:33
          flaxss   sista inlägg här sofia och clivia om ni nu är så...   20-06-2008, 10:29
          flaxss   Clivia -- jag började diskussionen med sofiia att ...   20-06-2008, 17:30
          clivia   Clivia -- jag började diskussionen med sofiia att ...   20-06-2008, 18:48
          mogge92   Clivia -- jag började diskussionen med sofiia att ...   21-06-2008, 00:49
          flaxss   clivia hur går det nu med dina bananer ?? mina tr...   06-07-2008, 10:01
          clivia   clivia hur går det nu med dina bananer ?? mina tr...   06-07-2008, 14:49
          flaxss   Bananplantan klagar inte, tror jag i alla fall... ...   07-07-2008, 11:17

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 19:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon