CITAT (Tingstäde @ 04-04-2004, 11:13)
Att det finns många skickliga digitalfotografer på Odla.nu har man ju fått se åtskilliga exempel på. Till min undran: Kamerorna har ju numer allt fler pixlar. Hur gör ni? Knäpper med maxpixlar och kokar sedan ner det i bildbehandling - eller fotar med relativt få pixlar direkt? Hur resonerar ni?
Tingstäde
bästa bilderna blir ju med max pixlar, sen är det väldigt lätt att ändra storlek på bilderna så de får plats i albumet, och om man fotat nåt på långt håll kan man skära ut just det man vill ha och bilden blir bra mycket bättre än om man zoomar in maximalt med optisk + digital zoom. Om man ändrar storlek på en bild, dvs förminskar den, måste man spara den förminskade i nytt namn för den går inte att göra stor igen med bra kvalitet. Om man fotar med max pixlar så kan man inte få plats med lika många på minneskortet i kameran, så tänker man åka nånstans och plåta mycket får man kanske minska ner bilderna. Jag köpte till min kamera ett minneskort med 135 Mb, och det räcker ändå ganska långt på största bilder, och om jag bara filmar så har jag ca 9 minuter film på det.
Om man kan, rekommenderar jag absolut maxpixlar direkt, det kan ju hända att man vill skriva ut stora bilder och det blir inte bra om det är för få pixlar. Det är hur enkelt som helst att förminska bilder, men omöjligt att förstora.