CITAT (Mollis @ 21-06-2008, 14:27)

Ursäkta man jag tycker den här haussen av frågan är löjlig, FRA har ALLTID kollat utlandstrafiken och att alla svenskar som nu är oroade över att deras interna mail o telefon ska avlyssnas är riktigt skrattretande, den stora frågan är hur man legaliserar och effektiviserar metoderna för dem som sitter och skapar filtren (avancerade datorprogram) där allt går igenom och där man möjligen kan hitta eventuell fara, det krävs mycket språk-, kultur- och världskunnande för att hitta det, tror inte att dom skulle sitta och kolla på hur mosters kaffekalas förlöpte. Dessutom gäller det datatrafik som går över nationsgränsen, så om nån skulle oroa sig så är det väl dom som (t ex Ryssland) kan ha nåt att invända, men det är ju deras problem. Jag ser det som ett sätt att legalisera en verksamhet de redan bedrivit många år, varför detta ramaskri nu och allt snack om 1984, LÖJLIGT!
Vad jag har för mig är att de bara skulle kollat radiotrafik som gick ut och in i landet, tex med satelit. Och inte genom trådbunden teknik?
I dagsläget är nog det nog mycket av trafiken som går ut ur landet och vänder, det beror ju helt enkelt var servern står som tillhandahåller det man använder, tex en hemsida. Om den står någonstans utenför sveriges gräns, så kommer trafiken att pasera gränsen.
Om man använder MSN och servern står utomlands så samma sak där.
När sveriges befolkning inte ser denna lag som något konstigt vad är det då som hindrar att det kommer flera inskränkande lagar som kanske får denna lag att vara en piss i havet?
Alltså om den legaliseras i dagsläget, då har den alltså varit olaglig förut och de har begått ett brott innan? Borde man inte övervaka dem istället då?
CITAT (Grå @ 21-06-2008, 14:13)

Hjälper det att chefen för FRA vad-han-nu-hette bedyrade i en nyhetssändning att varken han eller hans personal hade tid, lust eller resurser att sitta och spåna igenom privatpersoners internetförehavanden?
Jag tycker det ju inte borde vara så svårt att skapa ett program som bara skulle kunna scana igenom trafiken efter nyckelord, typ lite som google gör när den letar igenom hemsidor så att man kan söka på dem på google. I dagens samhälle när den viktigaste infrastrukturen är datoriserad och när några 1000 Terabyte kostar en spottstyvel för en statlig organisation, vad är det då som hindrar dem från att lagra allt som finns.
Kanske inte något svar på citatet, men bara en reflektion av vad FRA sagt...
CITAT (Kat @ 21-06-2008, 10:53)

Filmen heter "V för Vendetta" och huvudrollerna spelas av Natalie Portman och Hugo Weaving.
http://www.imdb.com/title/tt0434409/En bra film.
Visstja, den finns också. Och jag håller med om att den är bra, och att jag inte visste att det var han från matrix som spelade V.
Men jag kom på att det kanske var Equilibrium, tror jag sett den också såhär när jag fått sova på saken.