Sidor: 1, 2, 3, 4
Farbror Blå
Inte ska vi väl bara acceptera att FRA ska få avlyssna alla telefonsamtal och scanna all mailtrafik?

De hävdar att det är för rikets säkerhet, men hur motiverar man det?

terrorister som manvänder ord som bomb, trotyl, jihad, döda mm i telefonsamtal och mail ska kunna spåras och stoppas!

Jo tjena!
1.Om jag är terrorist, hur blåst är jag då om jag inte på två röda sekunder lär mej att använda kod?
Bomb= rödbeta, Jihad= kålrot, döda= vattna?

2. Halva världen har hotmail eller liknande, där servern finns i USA.
Föreställ er svårigheten att avkräva hotmail ett tillstånd att få gå genom deras server för att leta efter mitt ip-nummer (datorns fingeravtryck).

3. Hur många terrorister med onda avsikter är dumma nog att sitta hemma vid en stationär dator och skicka mail?

4. Kan det inte tänkas att vanliga människor som använder orden också blir indragna i utredningar och undersökningar som kommer att både dra ut på tiden, kosta pengar, samt kränka deras demokratiska rättigheter? Och skadeståndet, hörrni , om jag blir dragen in i nåt oskyldig..

Vi gör det enda raka, vi börjar BOMBA våra mail med DÖDAnde mängder av SPRÄNGstoff i form av dessa ord i, eller? så dom får lite valuta för pengarna? wink.gif

Vi kanske kan sjunga tillsammans, hörrni?
-Näe nu tar vi varann i hand å sjunger we shall overcome, hörrni..?

( melodi bä bä vita lamm)

Bombat, F-R-A, tra la la la la
Kanske kommer dom för nånting du sa'
Terrorn är nu slut
för det kan komma ut
Dom kan ej skriva sånt dom skrev förut

Livet blir nu trist
för dej, terrorist!
Nu får dom dej fast
med en radiomast
och Svensson med, det tycker vi är kasst
.
Piccante
Lagen är verkligen urkorkad och kommer göra Sverige till ett mer totalitärt kontroll-land än Nordkorea och Kuba! Till och med USA har protesterat mot lagen som de säger kränker integriteten (då har de ändå själva brutit mot de mesta av lagar i sitt "krig mot terrorismen"). Hoppas några ledamöter i högerregeringen har mod att rösta nej i morgon, det krävs bara 4 för att lagen ska falla!
Christer i Falköping
Jag blir så fruktansvärt arg bara jag tänker på det!!!!! Vilka idioter har tänkt fram denna oerhört idiotiska idé? Spöstraff borde de ha!
Christer.
Edit: stavfel.
ingrid fuxwall
Är inte ett dugg förvånad - vi är övervakade i detta landet
fredwel
Har verkligen tappat allt förtroende för politiker.
Om ni har möjlighet, klä er i vitt och ta er till riksdagen kl 8 i morgon.

Kat
Håll dig informerad på
http://www.stoppafralagen.nu/
Calypso_bulbosa
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-06-2008, 21:21) *
Är inte ett dugg förvånad - vi är övervakade i detta landet

nono.gif Det värsta är,att de verkar försöka "mörka" en hel del...känns obehagligt och integritetskränkande... thumbdown.gif
Monaxe
Detta är verkligen intergritetskränkande! Snacka om att storebror ser dej och vill höra allt du säger...
KURT
Nu gör de små kosmetiska korrigeringar, och sedan kommer de trycka igenom den strax innan midsommar, och hoppas på att folk är upptagna med annat.
herkules
"en pinsam reträtt i sista stund" skrev de i dn i morse. men så var det ju tvunget att bli, annars skulle alliansen spruckit.
Gillan
Det här är ju inte riktigt klokt! Det låter ju så bra med allt prat om rikets säkerhet osv, men vad många inte tänker på, är, att minsta lilla "kryptiska" samtal/ord, kan få förödande effekter..............................NEJ! Går det här igenom, då är vi tillbaks till 50-talets USA, då allt avlyssnades och härleddes till komunism!
KURT
CITAT (Gillan @ 18-06-2008, 06:36) *
Det här är ju inte riktigt klokt! Det låter ju så bra med allt prat om rikets säkerhet osv, men vad många inte tänker på, är, att minsta lilla "kryptiska" samtal/ord, kan få förödande effekter..............................NEJ! Går det här igenom, då är vi tillbaks till 50-talets USA, då allt avlyssnades och härleddes till komunism!

En bra jämförelse kan man få i den mycket bra filmen "Das Leben der Anderen":

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_andras_liv
http://www.imdb.com/title/tt0405094/
Gossen Ruda
Jag har inte satt mig in i frågan eller lagen men har svårt att bli upprörd, jag bryr mig helt enkelt inte. Om nån har tillgång till mina mail mm och vill läsa dom får dom väl göra det, där står inget hemligt. Huvudsaken är att om nån vill sabotera eller terrorisera landet så åker dom fast innan dom hinner göra något. Tänk ett litet tag på informationsmängden, man måste hårdselektera för att kunna få något vettigt gjort. Det är större risk att dom man vill komma åt slinker igenom än att den som är oskyldig fastnar.

Jag är också för mer övervakningskameror. Även om jag registreras av en kamera när jag går på en gata så har det ingen betydelse för mig, ingen har något intresse av vad jag har för mig för jag ställer inte till med något. Tänk på hur snabbt den engelska polisen fick klart för sig vem som låg bakom terrorbombningarna i London tack vara alla övervakningskameror. Den svenska polisen hade inte kommit nån vart om det skett här. Så länge som brottslingar och galningar utnyttjar vårt öppna samhälle får vi finna oss i att övervakas.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2008, 08:24) *
Jag har inte satt mig in i frågan eller lagen men har svårt att bli upprörd, jag bryr mig helt enkelt inte. Om nån har tillgång till mina mail mm och vill läsa dom får dom väl göra det, där står inget hemligt. Huvudsaken är att om nån vill sabotera eller terrorisera landet så åker dom fast innan dom hinner göra något. Tänk ett litet tag på informationsmängden, man måste hårdselektera för att kunna få något vettigt gjort. Det är större risk att dom man vill komma åt slinker igenom än att den som är oskyldig fastnar.

Jag är också för mer övervakningskameror. Även om jag registreras av en kamera när jag går på en gata så har det ingen betydelse för mig, ingen har något intresse av vad jag har för mig för jag ställer inte till med något. Tänk på hur snabbt den engelska polisen fick klart för sig vem som låg bakom terrorbombningarna i London tack vara alla övervakningskameror. Den svenska polisen hade inte kommit nån vart om det skett här. Så länge som brottslingar och galningar utnyttjar vårt öppna samhälle får vi finna oss i att övervakas.

jag är också för övervakningskameror vad det gäller gator och torg men ingen myndighet ska ha tillstånd att läsa min e-post, mina sms eller höra vad jag säger i telefonen utan att jag är anklagad för något väldigt grovt brott! enligt expertis så tar vi inga bovar med den nya lagen. Magnus säger och han är inte den enda som uttalat sig. men som vanligt så lyssnar inte politikerna på vad vi medborgare tycker, detta förslag kommer att gå igenom med några ändringar som i praktiken inte betyder något. tvi!
Carl
Hi!
Känner som Gossen Ruda! Jag tycker att fördelararna överväger nackdelarna. Tror inte att FRA har tid eller ambition att titta på kreti och pletis mail och läsa dom under fikarasten.
*Stintan*
De som är för det här förslaget måste vara väldigt naiva eller så har dom inte brytt sig om att ta reda på vad det är fråga om. Det är inte bara integritetskränkande det kommer att drabba oss på alla möjliga sätt.
KURT
CITAT (Carl @ 18-06-2008, 07:44) *
Hi!
Känner som Gossen Ruda! Jag tycker att fördelararna överväger nackdelarna. Tror inte att FRA har tid eller ambition att titta på kreti och pletis mail och läsa dom under fikarasten.

Nej deras programvara kanske inte hittar allt intressant. Men för att effektivisera det kunde man ju installera web-kameror i allas hem (3-4 st), och sedan streama allt ut på nätet. Innehållet i allas mail och telefonsamtal kunde ju FRA lägga ut i en öppen databas så att den stora allmänheten kunde hjälpa till att leta efter misstänka meddelanden. FRA kan ju t ex inte veta att när moster Agda skriver att hon bakar bullar, så blandar hon i själva verket sprängämnen. Men Agdas granne Svea, vet ju att Agda ALDRIG bakar, och då kunde Svea tipsa SÄPO. De som har "rent mjöl i påsen" kan ju rimligen inte ha något emot att ALL deras mail och alla deras telefonsamtal blir offentliga? Det är ju ingen principiell skillnad om det är FRA eller allmänheten som tar del av informationen.
Snigelhatare
Jag är också emot lagen men samtidigt så tror jag inte att det har så stor betydelse. Är ganska säker på att den övervakningen redan sker. Nu vill man göra det lagligt som man redan håller på med. Kanske kan man inte använda sin olagliga avlyssning i en rättegång nu. Tror inte för ett ögonblick att de avstår från att läsa det de är intresserade av.
Gillan
CITAT (Stintan43 @ 18-06-2008, 08:57) *
De som är för det här förslaget måste vara väldigt naiva eller så har dom inte brytt sig om att ta reda på vad det är fråga om. Det är inte bara integritetskränkande det kommer att drabba oss på alla möjliga sätt.

Tror precis lika dant som dig, man måste vara väldigt naiv eller okunnig om sin omvärld för att över huvud taget tro på att nåt sånt här skulle "ta" enbart där det behövs. Har folk mån tro glömt bort åsiktsregistreringarna?

Och jo då snigelhatare, visst sker det övervakning sen många år tillbaka.............tyvärr allt för sällan till det bästa skulle jag vilja säga

För övrigt håller jag med Kurt, är man med på att lagen skall äga laga kraft kan man ju verkligen tillåta allt han radar upp i sitt senaste inlägg. Det borde ju vara helt okej då?

stavfel.....
Kat

En parallell till en klassisk film,
(författat av Oscar Swartz för Qx)

"Musikalen och filmen Cabaret är en klassiker i HBT-världen.
Det borde därför vara extra lätt för oss att se att den utspelar sig framför vår ögon. I Sverige 2008.

Vi känner handlingen. Berlin 1930. Europas vetenskapliga, kulturella och livsstilsmässiga laboratorium. Sally Bowles (Liza Minnelli) är den amerikanska sångerskan på Kit Kat Club. Lägg ned trista saker som böcker och festa loss sjunger Minelli och fortsätter:

"No use permitting
Some prophet of doom
To wipe every smile away.
Come hear the music play.
Life is a Cabaret, old chum,
Come to the Cabaret!"

Men i bakgrunden händer saker medan festandet går vidare. När filmen är slut har en totalitär stat tagit över. Utan att någon reagerade.

Berlin tänjde gränser. Institut für Sexualwissenschaft var först i världen med forskning och aktivism runt homosexualitet. Doktor Magnus Hirschfeld, var en kämpe som fick 3000 kända tyskar, inklusive Einstein, att skriva på för avkriminalisering av homosexuella handlingar. På medicinhistoriska muséet i Berlin finns nu en utställning om bokbålen: institutet förstördes och forskningsbiblioteket brändes när Hirschfeld var utomlands. Han återvände aldrig till Tyskland.

Demokrati och frihet är en historisk kamp. Mänskligheten har upplevt dem under en försvinnande kort period. Inte kunde väl det lössläppta och fria Berlin falla? Självklart inte. Men så blev det.

Sverige, juni 2008. Bloggosfären är i totalt uppror mot FRA-lagen, alltså det lagförslag som regeringen tänkt tvinga igenom onsdag den 18 juni. Enligt denna lag skall all tele- och internettrafik som passerar Sveriges gräns skickas som en perfekt kopia till ett hemligstämplat statligt nät, för att där avlyssnas och analyseras av Försvarets Radioanstalt.

Den politiska spelplanen är märklig: Allianspartierna skall piskas att rösta JA till att en statlig avlyssningscentral skall få en kopia av allt vi gör på nätet: Sökningar, sexchattande, läsande av tidningar, bankaffärer, fildelande, radiolyssnande, deltagande i diskussionsforum för anonyma alkoholister, ifyllande av webbformulär när vi anmäler oss som medlem i någon förening, bokning av resor. Allt!

Staten skaffar sig möjlighet till kontroll över varje medborgares liv utan att ens ange några bra skäl. Vaga tal om skydd mot terrorism. Som om Sverige hotas av terrorism och som om denna skulle kunna avvärjas genom att avlyssna oss alla. Terrorism är ett politiskt brott som avvärjs genom en klok utrikespolitik.

Nätgenerationen inser faran eftersom stora delar av deras liv sker på nätet. Alla politiska ungdomsförbund har följdriktigt krävt ett NEJ till lagen. Ledarsidorna i alla stora tidningar uppmanar riksdagen att rösta NEJ. Likaså Tidningsutgivarna, Journalistförbundet, Advokatsamfundet och många andra.

Alla i liberala kretsar vet att det finns en hel drös med riksdagsledamöter som tycker förslaget är heltokigt. Ändå skall de piskas att rösta ja till att införa ett avlyssningssystem som egentligen hör hemma i totalitära regimer. Partiledningarna fryser ut och vuxenmobbar dem. De skall aldrig få några uppdrag i partiet och kan få lämna sina välavlönade jobb.

Samma sak gjordes i Berlin. Det krävdes 2/3 majoritet i Reichstag 1933 för att på ett demokratiskt och konstitutionellt vis genomdriva Ermächtigungsgesätz, fullmaktslagarna. Under fyra års tid gavs minoritetsregeringen (i praktiken rikskanslern) rätt att publicera en ny lag i tidningen Reich Gazette för att dagen efter börja gälla.

Hur fick man parlamentet att ställa upp på att avskaffa sig själv under fyra ärs tid? Genom att skrämmas och genom partidisciplin. Det katolskinfluerade Centerpartiets ledare Kaas förordade att man stödde lagen i utbyte mot skydd av katolikernas religiösa rättigheter. Den avgående kanslern, Brüning, från samma parti, var starkt emot. Han kallade lagförslaget för "den mest monstruösa lag som någonsin har begärts av ett parlament att rösta igenom". Men Brüning gick med på att partidisciplin var viktigare än sakfrågan och röstade JA!

Även lagar som bröt mot konstitutionen fick proklameras av rikskanslern. Det gjorde han. Fullmaktslagarna förlängdes sedan 1937 och 1941. 1942 permanentades de.

Skrämseltaktiken och partidisciplinen är samma i Sverige nu. Samt det monstruösa i lagförslaget. Även regeringens upphöjda ställning finns där: Regeringen får nämligen i den nya lagen helt själv, utan prövning utifrån, bestämma inriktning på spaningen "för sitt eget behov". En domare i högsta domstolen i Sverige, justitierådet Leif Thorsson, ansåg i Lagrådets analys att detta bryter mot Sveriges grundlagar."
krellus
CITAT (Gossen Ruda @ 18-06-2008, 08:24) *

Vettiga ord... framförallt det där med övervakningskameror. FLER TACK!
Kameror har en bevisad avskräckande effekt.
Kat
CITAT (krellus @ 18-06-2008, 16:11) *

Vilka är de bevisen?

Vad jag vet så får övervakningskameror folk att KÄNNA sig mer säkra, medans de i själva verket inte blir ett dugg säkrare.
Möjligen kan de få folk som planerar stölder att tänka efter en extra gång, men våldsbrott är oftast impulshandlingar.
Falsk trygghet, helt enkelt.
skogstroll
Jag har inget att dölja, däremot om man skulle skämta i ett mail eller samtal om ett känsligt ämne (självmordsbombning eller nåt)... får man besök av SÄPO då?

känns som att de borde reglera det lite tydligare innan de bestämmer något. Man ska väl inte behöva oroa sig över sökresultat i Google mm. Söker man på "fralla" får man säkert fram en massa oseriösa sajter. Eller om man är emot barnporr - ska man inte kunna söka på det ordet eller kunna diskutera det?

Ska man återgå till pappersbrev kanske? De kommer aldrig lyckas 100 procent ändå. Jag kan skaffa kontantkort och så står jag och ringer terrorsamtal vid Stureplan lite då och då.... eller så skickar jag post eller hittar några bra program som kan spärra eländet.
Kat
CITAT (skogstroll @ 18-06-2008, 16:53) *
Jag har inget att dölja, däremot om man skulle skämta i ett mail eller samtal om ett känsligt ämne (självmordsbombning eller nåt)... får man besök av SÄPO då?

Ett stort problem här är ju att den som inte har något att dölja idag, mycket väl kan ha det i ett annat styre. Ponera att 'tredje riket' hade haft den här typen av bevakningssystem installerade...

Som Oscar Swartz sa:
"Demokrati och frihet är en historisk kamp. Mänskligheten har upplevt dem under en försvinnande kort period. Inte kunde väl det lössläppta och fria Berlin falla? Självklart inte. Men så blev det."

Och vad händer egentligen med en demokrati om folket börjar självcensurera sig, vilket många med största sannolikhet kommer att göra med ett sådant här system?
KURT
CITAT (krellus @ 18-06-2008, 15:11) *

Det mesta av våldet sker ju i hemmet, tyvärr går det inte att förutse i vilka hem det kommer att begås brott. Därför bör ju alla hem förses med kameror i förebyggande syfte, eller om det blir alltför dyrt så kulle man ju i stället helt enkelt kunna förbjuda användandet av gardiner, persienner och rullgardiner. Ingen med rent samvete kan ju ha något emot det?

En av de allra vanligaste frågorna här på odla.nu är personer som frågar efter snabbväxande häckväxter för insynskydd, finns det något automatiskt system här på forumet för att anmäla dessa personer till FRA?
krellus
CITAT (KURT @ 18-06-2008, 17:42) *
Det mesta av våldet sker ju i hemmet, tyvärr går det inte att förutse i vilka hem det kommer att begås brott. Därför bör ju alla hem förses med kameror i förebyggande syfte, eller om det blir alltför dyrt så kulle man ju i stället helt enkelt kunna förbjuda användandet av gardiner, persienner och rullgardiner. Ingen med rent samvete kan ju ha något emot det?

En av de allra vanligaste frågorna här på odla.nu är personer som frågar efter snabbväxande häckväxter för insynskydd, finns det något automatiskt system här på forumet för att anmäla dessa personer till FRA?

Stort suck Kurt... Man får ju naturligtvis göra insatser där det går och så gott det går.
Sluta löjla dig...
KURT
CITAT (krellus @ 19-06-2008, 10:24) *
Stort suck Kurt... Man får ju naturligtvis göra insatser där det går och så gott det går.
Sluta löjla dig...

"göra insatser där det går", och då är det naturligtvis inget problem att avlyssna hela befolkningen? Det relevanta vore väl att man beräknade hur effektiv en sådan här insats är - hur mycket kostar det att övervaka hela befolkningen, och hur många brott beräknar att man kan förhindra eller lösa? De allra flesta remiss instanser sågar förslaget helt och hållet!
nelly.trott
men var det inte så att USA hade avlyssning och tog inte hoten på allvar och blev av med sina vackara byggnader ?
Hur skall FRA veta att du och jag inte skämtar ??? om vi nu skall bomba malmö eller nåt ? Hur skall de veta ?
USA visste att dådet planerades men tydligen trodde de också att det var skämt ... och vi ser resultat ... vill nån spränga MALMÖ eller annat så spränger de det . (malmö är bara ett ex)
TUR är att de öppnar inte din vanlig post hehehe ..
Dessutom så går det inte att vara 100 % säker att det de läser hör eller vad det nu blir stannar på sin plats och om det oanvändbart så kasseras förstörs det direkt , vi har mäktiga ex på att så är inte fallet ,,,, alla som jobbar eller har jobbat inom myndighet har sekretes bla bla bla ,,, tror inte ett skit på det ,,,, har jobbat själv inom området och tro mig det snackas !!!!

Förfärligt men tyvärr sant

det känns att allt går för långt ...." jag brukar skämta att snart kommer vi ha fisscertyfikat och en chip i rumpan"- så om du fisser 2ggr för mkt så får du fakturan hem för förorening .... ...
Christer i Falköping
CITAT (krellus @ 19-06-2008, 11:24) *
Sluta löjla dig...

På vilket sätt löjlar sig Kurt?? Det han skriver är inte någon omöjlig fortsättning i det långa loppet.

Eftersom det uppenbarligen vimlar av terrorister i Sverige, visst måste det göra det med tanke på hur många terroristbrott som uppenbarligen händer här? Så måste de ju ganska snart arrestera mängder med terrorister eller hur? Om de nu inte gör det, kanske av den uppenbara anledningen att det inte finns så många här, om någon, kan de ju kräva att få gå igenom alla handskrivna brev? Ingen fara för den som inte bryter lagen eller hur? Vi måste ju få tag i alla terrorister som förstör våran vardag (fast jag inte märker att de gör det, så måste det ju vara så eftersom de anser att de har rätt att gå igenom mina mail?)

Lagen är en kränkning mot den personliga integriteten på alla sätt. Även om jag inget har att dölja kan jag inte acceptera den lagen av någon anledning!

Övervakningskamerorna får folk att känna sig truggare, men gör ytterst lite nytta. Kvalietetn på filmerna är oftast så dålig att de inte går att använda i rätten.
Christer.
Calypso_bulbosa
CITAT (Christer i Falköping @ 19-06-2008, 13:53) *
På vilket sätt löjlar sig Kurt?? Det han skriver är inte någon omöjlig fortsättning i det långa loppet.

Eftersom det uppenbarligen vimlar av terrorister i Sverige, visst måste det göra det med tanke på hur många terroristbrott som uppenbarligen händer här? Så måste de ju ganska snart arrestera mängder med terrorister eller hur? Om de nu inte gör det, kanske av den uppenbara anledningen att det inte finns så många här, om någon, kan de ju kräva att få gå igenom alla handskrivna brev? Ingen fara för den som inte bryter lagen eller hur? Vi måste ju få tag i alla terrorister som förstör våran vardag (fast jag inte märker att de gör det, så måste det ju vara så eftersom de anser att de har rätt att gå igenom mina mail?)

Lagen är en kränkning mot den personliga integriteten på alla sätt. Även om jag inget har att dölja kan jag inte acceptera den lagen av någon anledning!

Övervakningskamerorna får folk att känna sig truggare, men gör ytterst lite nytta. Kvalietetn på filmerna är oftast så dålig att de inte går att använda i rätten.
Christer.

Bra sagt,Christer! tummenupp.gif
Sen vill jag tillägga,att jag tycker det är patetiskt att höra alla dessa som yttrar nåt i stil med ; "jag har inget att dölja,så mig gör det inget". Det handlar inte om att dölja för oss vanliga "svenssons",utan att värna om sin egna,självklara rätt,till integritet! Se bara på detta gissel som blivit,av att vi ständigt ska/måste uppge fullständigt personnummer?! Det har ju snarare öppnat upp för bedragare,än skyddat oss övriga... unsure.gif
Christer i Falköping
Ni som tycker denna lagen är bra, skulle antagligen älskat att bo i Östtyskland under Stasitiden. Mer övervakat än så kunde det ju inte bli. Problemet med den övervakningen var ju att även om du följde lagarna kunde du råka illa ut om de som avlyssnade allt du gjorde tyckte illa om dig av personliga själ. Skulle aldrig kunna hända här? Nähä, Ib-affären var ju något i den stilen.
Christer.
Efit: ett litet tillägg.
Cathis
Jag håller helt med Christer och HK. Den personliga integriteten är viktig, det spelar ingen
roll om man inte har något att dölja, jag vill inte att andra ska kunna ta del av mitt privatliv,
om jag inte själv väljer att dela med mig av det.

Hemma har vi som princip att vi öppnar inte vandras brev, läser inte vandras sms eller mejl
om man inte har tillåtelse till det, just för att man ska ha respekt för varandra.

Man kan ju fråga sig hur det går med sekretessen som finns i många yrken, bland annat där
jag arbetar. Vi har väldigt strikta regler om detta.
Fenja
När man sammanfattar effekterna så här så är det totalt sett en skrämmande samhällsbild som byggs upp... Men förhoppningsvis så slipper vi en borgerlig allians på många år nu.
Mvh
Fenja
herkules
CITAT (Fenja @ 19-06-2008, 14:35) *
Men förhoppningsvis så slipper vi en borgerlig allians på många år nu.
Mvh
Fenja

visst är det så att de borgeliga får gå, om inte annat så senast vid nästa val. men det var ju inte de som kom med detta förslag från början, det var ju thomas bodström, socialdemokrat. så vi kan nog inte skylla själva förslaget på borgarna även om det är mycket frestande att skylla allt på dem.. flirting.gif
Jan Lindgren
Hej!
Lagen finns nu och kommer inte att ändras. Vad vi alla kan göra är att orsaka så mycket besvär som möjligt för FRA. Gör ett tillägg på alla mail med lämpliga ord så att allt måste granskas manuellt. Upphör automatiken att fungera så blir allt för dyrt.
MVH
Jan Lindgren
bomb stadshuset döda Palestina Israel
Farbror Blå
Jag hade annars tänkt att alla odlaiter kan skicka mejl till varann?

Samma tanke som du, men om mördarsniglarna:

DÖDA alla!

TERROR i HELA SVERIGE!
Alla ska DÖ. BOMBA bort dom?
utropa HELIGT KRIG mot sniglarna!
Biggan_
CITAT (Farbror Blå @ 19-06-2008, 17:43) *
Jag hade annars tänkt att alla odlaiter kan skicka mejl till varann?

Samma tanke som du, men om mördarsniglarna:

DÖDA alla!

TERROR i HELA SVERIGE!
Alla ska DÖ. BOMBA bort dom?
utropa HELIGT KRIG mot sniglarna!

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Viken strålande idé farbrorn!
pejori
CITAT (Cathis @ 19-06-2008, 14:29) *
Jag håller helt med Christer och HK. Den personliga integriteten är viktig, det spelar ingen
roll om man inte har något att dölja, jag vill inte att andra ska kunna ta del av mitt privatliv,
om jag inte själv väljer att dela med mig av det.

Hemma har vi som princip att vi öppnar inte vandras brev, läser inte vandras sms eller mejl
om man inte har tillåtelse till det, just för att man ska ha respekt för varandra.

Man kan ju fråga sig hur det går med sekretessen som finns i många yrken, bland annat där
jag arbetar. Vi har väldigt strikta regler om detta.

Jag håller med... Jag har heller inget att dölja, men vill jag skicka meijl om vad jag tycker om någon och säga, "tänker slakta fanskapet när jag möter honom", så vill jag inte att piketstyrkan står utanför min dörr, eller att jag nekas utrese/inresevisum till annat land tummenupp.gif
Att jag säger en sak, betyder inte att jag gör det rolleyes.gif ...Tror jag whistling.gif
Det jag skriver p nätet, eller säger i telefonen, är min privata konversation, som ingen har med att göra ranting.gif
Kat
Mina blommor hänger ute i rabatterna. Jag har inte haft tid att vattna idag, eftersom tiden gått åt annat.
Lite tips för helgen och framåt, saxat från nätverket 'Svart måndag':

:::KALENDARIUM:::

1. FLAGGA PÅ HALVSTÅNG I HELGEN...
En uppmaning har nått nätverket om att medlemmar och sympatisörer ska flagga på halv stång i helgen.Jag tycker det är ett bra initiativ.
Jag har ingen flagga själv att hala, men har du det, så är det en snygg, smakfull och tydlig gest som kan väcka många ögonbryn runtom i landet.

2. BEGRAVNINGSCEREMONI FÖR DEMOKRATIN 23 JUNI 2008
Den planerade demonstrationen som anordnas av Svart Måndag den 23 juni. Kom svartklädd till Riksdagshuset i Stockholm mellan 08.00 - 17.00.

3. UPPMÄRKSAMMANDE I SAMBAND MED RIKSDAGENS HÖGTIDLIGA ÖPPNANDE
Vi återkommer med mer information så snart den finns tillgänglig.
Planen är en större och mer omfattande demonstration i samband med Riksdagens öppnande för att ge våra folkvalda ett varmt välkomnande då de kommer tillbaka från sin välförtjänta semester. Eventuell samling på Sergels Torg och en kort promenad vidare till Riksplan utanför Riksdagen i samband med öppnandet.

http://www.facebook.com/group.php?gid=22431314459
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=795731
pejori
CITAT (Kat @ 20-06-2008, 01:18) *
Mina blommor hänger ute i rabatterna. Jag har inte haft tid att vattna idag, eftersom tiden gått åt annat.
Lite tips för helgen och framåt, saxat från nätverket 'Svart måndag':

:::KALENDARIUM:::

1. FLAGGA PÅ HALVSTÅNG I HELGEN...
En uppmaning har nått nätverket om att medlemmar och sympatisörer ska flagga på halv stång i helgen.Jag tycker det är ett bra initiativ.
Jag har ingen flagga själv att hala, men har du det, så är det en snygg, smakfull och tydlig gest som kan väcka många ögonbryn runtom i landet.

Den planerade demonstrationen som anordnas av Svart Måndag den 23 juni. Kom svartklädd till Riksdagshuset i Stockholm mellan 08.00 - 17.00.

3. UPPMÄRKSAMMANDE I SAMBAND MED RIKSDAGENS HÖGTIDLIGA ÖPPNANDE
Vi återkommer med mer information så snart den finns tillgänglig.
Planen är en större och mer omfattande demonstration i samband med Riksdagens öppnande för att ge våra folkvalda ett varmt välkomnande då de kommer tillbaka från sin välförtjänta semester. Eventuell samling på Sergels Torg och en kort promenad vidare till Riksplan utanför Riksdagen i samband med öppnandet.

Förstår hur du tänker, men för mej är inte slaget vunnet ännu, så jag kör flaggan i topp, och firar midsommar tills nederlaget är ett faktum.

Flaggan i topp här tummenupp.gif
Solstorm
CITAT

Demokrati? Antingen så har man direkt demokrati där man folkomröstar eller också har man representativ demokrati där man röstar på vem som ska ta beslut och stifta lagar. Vår demokrati förlorade vi när vi gick med i EU. Vi har ingen möjlighet att rösta på vem som ska representera oss och våra åsikter. Eftersom vi inte kan rösta på vem som ska bestämma över oss så lever i vi i en diktatur.
Tobb
*edit* (varför kan man inte ta bort sina egna inlägg?) confused.gif
Tobb
CITAT (skogstroll @ 18-06-2008, 16:53) *
Jag har inget att dölja

Va bra! då kan vi snart sätta upp kameror i allas hem för att det ger ett skydd mot brott.
Absolut inget personligt!
Men detta är ett stort steg till ett överrvakningssamhälle, tex kan man prata om George Orwell som skrev sin roman 1948 om hur man trode att sammhället skulle se ut 1984, och det kanske inte riktigt blev så vid det datumet. Men i dagens samhälle börjar det närma sig hans tankar.
Det finns ju dessutom flera filmer som tar upp ämnet om att kontrollera människor för att förhindra saker.

Kompis pratade om någon film hon sett om att staten kontrollerade befolkningens genom att ta bort deras känslor med någon drog, tog bort det som var mänskligt. För att det inte skulle utbryta flera krig. De gick där som zombies. Visserligen en film dårå....
Kat
CITAT (Tobb @ 21-06-2008, 01:48) *
Kompis pratade om någon film hon sett om att staten kontrollerade befolkningens genom att ta bort deras känslor med någon drog, tog bort det som var mänskligt. För att det inte skulle utbryta flera krig. De gick där som zombies. Visserligen en film dårå....

Filmen heter "V för Vendetta" och huvudrollerna spelas av Natalie Portman och Hugo Weaving.
http://www.imdb.com/title/tt0434409/
En bra film.
henriks
CITAT (nelly.trott @ 19-06-2008, 13:29) *
Dessutom så går det inte att vara 100 % säker att det de läser hör eller vad det nu blir stannar på sin plats och om det oanvändbart så kasseras förstörs det direkt

thanks.gif
Egentligen det enda argumentet mot lagen som jag håller med till 100% på.

Om man kunde idiotsäker på att det var en dator som avlyssnade - och denna hade 100% träffsäkerhet, aldrig gorde något misstag och man kunde lita på att all "irrelevant" mail raderades omedelbart så skulle jag faktiskt inte ha så mycket emot lagen.

Tyvärr är det omöjligt, inte ens FRA tror på det eftersom man vill anställa 250 personer som skall syssla med detta.

Sen måste jag också påpeka för den som till äventyrs inte vet det: Det är SKITENKELT att avlyssna epost - bara man har tillgång till nätverkstrafiken i lämplig punkt. Finns ingen som helst kryptering av ett normalt mail - det vi kallar email använder ett kommunikationsprotokoll som kallas SMTP Simple Mail Transport Protocol - och detta skapades i slutet av sextiotalet och har endast ändrats marginellt sedan dess. Då var behovet av avancerad kryptering inte så stort - eftersom det var väl kontrollerat vem som hade tillgång till nätet.
Kat
Vad sägs om argumentet att 'yttre hot' inte är specificerat i lagtexten, utan bestäms av sittande regering/riksdag?

Det kan i praktiken betyda vad som helst.

Dessutom är terrorism 'inre hot' inte yttre. Men yttre lät väl bättre.
skogstroll
CITAT (HögaKusten @ 19-06-2008, 14:08) *
[b][font=Comic Sans MS][size=4][color=#800080]Bra sagt,Christer! tummenupp.gif
Sen vill jag tillägga,att jag tycker det är patetiskt att höra alla dessa som yttrar nåt i stil med ; "jag har inget att dölja,så mig gör det inget".

det är ett forum där man skriver det man själv tycker. du kunde ju citerat hela mitt inlägg.
Calypso_bulbosa
CITAT (skogstroll @ 21-06-2008, 13:36) *
det är ett forum där man skriver det man själv tycker. du kunde ju citerat hela mitt inlägg.

confused.gif Har inte citerat dig?! dunno.gif
Grå
Hjälper det att chefen för FRA vad-han-nu-hette bedyrade i en nyhetssändning att varken han eller hans personal hade tid, lust eller resurser att sitta och spåna igenom privatpersoners internetförehavanden?
Mollis
Ursäkta man jag tycker den här haussen av frågan är löjlig, FRA har ALLTID kollat utlandstrafiken och att alla svenskar som nu är oroade över att deras interna mail o telefon ska avlyssnas är riktigt skrattretande, den stora frågan är hur man legaliserar och effektiviserar metoderna för dem som sitter och skapar filtren (avancerade datorprogram) där allt går igenom och där man möjligen kan hitta eventuell fara, det krävs mycket språk-, kultur- och världskunnande för att hitta det, tror inte att dom skulle sitta och kolla på hur mosters kaffekalas förlöpte. Dessutom gäller det datatrafik som går över nationsgränsen, så om nån skulle oroa sig så är det väl dom som (t ex Ryssland) kan ha nåt att invända, men det är ju deras problem. Jag ser det som ett sätt att legalisera en verksamhet de redan bedrivit många år, varför detta ramaskri nu och allt snack om 1984, LÖJLIGT!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon