Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Finns det en ros som klarar mager jord och torrt läge?, Helst krypros, iaf något marktäckande
          Monaxe
          Inlägg 18-06-2008, 05:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Nu kom jag på att jag kanske lagt detta i helt fel avdelning, men det var för att jag ville ha rosor, nåja, får jag inga tips får jag väl flytta hela inlägget då

Vi har en ganska tvär slänt bakom vårt hus, slänten är insprängd med rullstenar, alltså inget man kan eller får flytta. Don har legat där sedan senaste istiden...
          Men det växer just nu massa sly och ogräs mellan stenarna.
          Vi har försökt få dit lite jord emellan och bla satt ner lite havtorn. Dom trivs.

På en del ställen där det inte är riktigt lika soligt har vi oxå lyckats med rhodedendron. Men en del av slänten är väldigt solig och där vet jag inte vad vi ska lyckas med, Skulle vilja ha en krypros, marktäckande alltså, men finns det någon som klarar såpass mager jord i full sol? Dessutom rinner ju det mesta av vattnet av vid regnväder, det blir inte vatten stående någonstans.

Jag skulle vilja ha något som bredde ut sej och klarade dessa förutsättningar, förstår att det kan vara svårt med ros, men finns det andra lämpliga växter. Det handlar om ett ganska stort område som hitills varait det fulaste på hela tomten, pga sly, ogräs, ormbunkar och allt möjligt elände...

Här nedanför ser ni hur hur baksidan på vår tom ser ut, mer eller mindre vildmark. Jag vill INTE ha en parkanläggning, utan det ska ju passa i i miljön

här hade jag velat haft någon ros
          berg1.JPG

här slåss vi fortfarande med all möjliga och omöjliga ormbunkar, hallon osv
          berg 3.JPG

Här är hela slänten, vad kan växa här? berget ligger i västerläge
          berg 2.JPG

här har vi klämt i några rhodendron, som faktiskt verkar trivas.
          bild 4.JPG

Tacksam för alla tips! Detta område har vi kämpat med i snart 20 år...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Stiffe
          Inlägg 21-06-2008, 21:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Skulle också vilja rekommendera pimpineller. De är tuffa och torktåliga. Har ju tidigare växt naturligt på västkusten. De är kanske inte direkt kryprosor, men full sol, torka, mager jord och blåst får alla växter att mer el mindre krypa. Personligen tycker jag att rosa rosor står mycket vackert mot grå sten. Staffa, (mkt ljust rosa som bleknar till vitt), har ju hittats på klippön med samma namn i Skottland, så den tycker man borde kunna fungera. En favoritpimpinell är annars Single Cherry som doftar ljuvligt, och har mkt effektfulla blommor, (om än inte rent rosa sas).
          /S

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 09:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon