Parkslide, kirskål, knölklocka, åbrodd, revsmörblomma, våtarv, åsså en förfärlig (som om inte de flesta tidigare är det) ljust grön, tunnbladig men rätt stora blad, marktäckargrej som får rätt fula blå blommor på en meterlång stjälk. Sen verkar gulplister och liljekonvalj och gräs vara påträngande också.
nr ett i mitt utrotningsförsök är parksliden, jag har den mitt i gräsmattan och vill absolut inte ha den ut i angränsande skog för då finns inget mer än den där sen. Under tre år utan mer bekämpning än gräsklipparen har den nu brett ut sig på ca trettio m2. Jag har en vass spade, minsta blad grävs upp, jag pillar fram roten i grävda klumpen och lägger undan för dödsterror, känner efter i gropen, finns där en rot så gräver jag vidare och drar upp. Efter två veckor börjar jag om eftersom de poppar upp igen, men jag ska banne mig förta den satan och parksliden ska utrotas från denna jord, tur för mig den inte är stenig. Sen när vintern kommer så ska min besatthet sakta rinna av mig, jag ska stilla mig, finna julefrid, äta en semla och sen, nästa vår, när de kommer upp igen, då tar det fart igen bort ska den.
Återkommer när jag ger mig på tror den ljusgröna eller kirskålen. som då blir ett av årets ytterligare projekt.
besatt