Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lyckklöver, Hur sköta på vintern
          Rihane
          Inlägg 22-06-2008, 10:09
          Länk hit: #1

Gäster

Har en lyckoklöver som jag har i en balkonglåda .
          Det är väl en krukväxt som ska in på vintern.
          Hur ska den skötas?
          Som Saint Paula, gullranka eller fuchsia? Eller något annat?
          Bifogad fil  DSCN2194.png ( 372.3k ) Antal nedladdningar: 41

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-06-2008, 10:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om den har rhizomer (ser ut som tjocka fjälliga rötter) så kan du sköta den som dahlia = ta in den i ett kallt förråd (ej minusgrader) till hösten och så kan den stå där med minimal vattning, inget ljus behövs. Allt ovan jord vissnar ner. Till vårvintern plockar man fram krukan och planterar om rhizomerna, i flera krukor om man vill rhizomerna blir bara fler och fler, vattnar och ställer i ett ljust fönster i rumstemperatur så kommer det skott ganska snart.

Om man inte har något svalt förråd så kan man övervintra inomhus också även då brukar det ovan jord vissna ner + man ska inte vattna så mycket då heller växter utan blad drcker knappt inget.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Allis
          Inlägg 22-06-2008, 10:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-06-2008, 09:14) *
          Om den har rhizomer (ser ut som tjocka fjälliga rötter) så kan du sköta den som dahlia = ta in den i ett kallt förråd (ej minusgrader) till hösten och så kan den stå där med minimal vattning, inget ljus behövs. Allt ovan jord vissnar ner. Till vårvintern plockar man fram krukan och planterar om rhizomerna, i flera krukor om man vill rhizomerna blir bara fler och fler, vattnar och ställer i ett ljust fönster i rumstemperatur så kommer det skott ganska snart.

Om man inte har något svalt förråd så kan man övervintra inomhus också även då brukar det ovan jord vissna ner + man ska inte vattna så mycket då heller växter utan blad drcker knappt inget.

Jag har en gul lyckoklöver som inte har några rhizomer. Har du nåt bra tips hur man övervintrar dem?
          Jag har alltid fått skaffa nya varje år. g.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-06-2008, 11:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Allis @ 22-06-2008, 10:59) *
          Jag har en gul lyckoklöver som inte har några rhizomer. Har du nåt bra tips hur man övervintrar dem?
          Jag har alltid fått skaffa nya varje år. g.gif

den är ettårig lika så den som personen frågar om tror jag är ettårig också ,, den är flerårig med enbart frön . så spara fröna och så dom ute på hösten eller så dom inne på våren .

dom som säljs som krukväxt är i regel oftast fleråriga med rhizom eller köper man en härdig sort som sandoxalis så kan man ha dom ute åretrunt . dom olika arterna övervintra med täckning ute eller att man tar in dom svalt +1c +15c funkar bra .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 22:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon