CITAT (Christer i Falköping @ 22-06-2008, 14:55)

Nu är det ju sällan polisen undersöker någon om inte brott begåts. Sådant trams behöver ju inte FRA syssla med. De kommer ju att kunna göra som de vill, trots att terrorbrott inte är direkt vanliga här.
Christer.
Nejdå, sånt trams som att reda ut ett inbrott i ortens gatukök, ett nerbrännt dagis eller andra "vanliga" brott sysslar inte FRA med - helt riktigt, men det var inte det som var grejen - om man inte får undersöka någon oskyldig, hur skall man då veta att vederbörande är oskyldig?
Jag försvarar INTE lagen om att avlyssna all trafik på internet, men jag vill samtidigt är det ett betydligt "hårdare" klimat i världen idag och bara för att vi historiskt sett inte har haft några terrorbrott att tala om i Sverige betyder inte det att vi för all framtid kommer att kunna leva i en skyddad verkstad.
Titta på Danmark tex, en dansk tidning publicerar en karikatyrteckning och det skulle räcka för att spränga ambasader mm. Det är väl inte ambassadpersonalens fel att tidningen gick i tryck? inte ens regeringens eller?
Jag tror tyvärr att det bara är en tidsfråga innan vi ser liknande brott i Sverige.
Någon form av lagändring vad gäller avlyssning måste till, frågan är bara till vilken grad och hur det skall gå till.
Redigerat av henriks: 22-06-2008, 14:40