CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 17:58)

Henriks nu är du väl ute och åker lite iaf? Polisen utreder väl bara om det finns misstanke om brott , de kutar väl inte runt och plockar in folk hur som helst på gatorna för att förhöra dem om var de var i går kväll när ett brott begicks? Eller för att de hört dig säga " bastard" ?
Nae ja åke int - jag cyklar!
Ja polisen utreder (i bästa fall) om det finns misstanke om brott - men om man inte vet vem som har begått det, söker de i ganska stora cirklar eller?
I femtonårsåldern "Råkade" jag själv ut för att det en lördag dök upp två herrar med svarta skinnjackor i en vit saab som undrade om jag hade en grön A-traktor. De hade frågat sig fram bland husen i närheten efter just någon som hade en grön A-traktor. Anledningen? de hade en kille i häktet som inte visste riktigt var han hade varit och stulit - men han kom ihåg att det på grannstället fanns en mintgrön A-traktor.
De kunde lika gärna ha kommit i en polismålad bil med blåljusen på - du kan föreställa dig vad denna saken har orsakat ryktesspridning, och mitt enda brott, var att jag ägde en mintgrön A-traktor, som dessutom INTE hade befunnit sig på brottsplatsen
Vad är skillnaden mot att det plingar till i FRAs datorer, och någon stackare blir tvungen att läsa ett mail jag skickat till någon och bett vederbörande
spränga hela skiten åt helvete (och därmed avsett en bergsklack som varit i vägen)
Jo skillnaden är att polisen inte behöver fråga sig fram i grannskapet om de undrar vad jag menade och därmed orsaka mig mycket mindre obehag.
CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 17:58)

Man måste hålla isär vad som sker enligt den nya FRA-lagen och vad som sker enligt våra " normala " lagar.
Att bli utredd p g a misstanke om brott är en sak medan att bli utredd för att man är misstänkt för terrorism eller " brott mot rikets säkerhet" för att man skrivit bastard i ett mail är något helt annat.
Nae - jag inser inte skillnaden, för du lär inte bli utredd för terrorism för det - möjligen att det plingar till i en dator på FRA och någon stckare blir tvungen att läsa ditt mail för att snabbt konstatera att det var ointressant!