Medlem
Antal inlägg: 952
Medlem nr: 1 052
Hela fem små sidoskott har skjutit upp, hur ska jag bete mig med dem? Duger såjord att plantera om i? Ska jag ha plastpåse över de små plantorna? Hur lång tid tar det innan de rotar sig?
Medlem
Antal inlägg: 323
Medlem nr: 1 008
Jag har sex eller sju olika sorters aloe. Min Barbadensis ser inte ut som på Fenjas bild, om jag ser rätt. Den växer i rosett (bladen växer åt alla håll) och är grågrön i färgen. Det är inte bara att ta sticklingar och plantera i jord. De måste ha rötter först. En del sorter växer väldigt länge på moderplantan innan de kan klara sig själva. På de sorter som växer mera som i stänglar kan man ta bort de nedersta bladen, och sätta sticklingen i vatten tills den fått rötter. Att bladen blir röda och tunna beror på för lite vatten. Men det är ingen fara, aloen klarar lång vattenbrist. På aloens hemkontinent Afrika tog man förr med sig plantor på långa resor. När det behövdes lade man ett blad i vatten och kunde sedan använda det som vanligt. Ovanför dörröppningen på nybyggda hus hängde man en planta som kunde blomma efter ett tag. Mina största aloeplantor hittade jag på en soptipp i Spanien. De var då röda och torra, rötterna hade varit exponerade för solen. Alla tog sig här hemma och den som var värst däran tackade genom att skicka upp en stängel men en alldeles underbar blomma på. (Skall lära mig att lägga ut bilder så kan ni få se) Aloe kan även användas till att ta bort t.ex. liktornar och andra fula förhårdnader på huden. Utslag skall man dock vara försiktig med. Vår svenska taklök har liknande egenskaper som aloe, den användes förr mor brännskador. Svårare att odla inomhus tror jag.