Som Miro skriver; det är många katter som reagerar så här på kel som har pågått en längre stund.
Det blir helt enkelt "för skönt" för katten som måste avreagera sig på något sätt. Detta njutningsfenomen kan faktiskt jämföras med en stark sexuell upphetsning...

CITAT (embees @ 23-06-2008, 22:11)

Nä, det är egentligen inte gammalt för en katt. En av mina ätteläggar (Helig Birma från min egen uppfödning) dog i fjol 21 år gammal.
Men man vill ju inte att katten ska ha ont eller lida på något sätt.
Har också haft såna där tveksamma fall. Oftast har det rört sig om omhändertagna katter som man inte vet någon tidigare historia om. Då har jag ändrat mitt beteende gentemot katten och då har det funkat ett tag till.
Men även katter kan bli dementa och få en förändrad personlighet. "Urmodern" i min birmauppfödning blev gravt dement på slutet. Hon uppsökte toan men satte sig utanför den och gjorde sina behov. Det räckte med att hon stirrade stint på den medan kissade/bajsade. Hon fick somna in i förtid....

ååh Embees!!! Föder du upp Birmor!!!

!!! Jag hade en helig birma, chokladmaskad, som dessvärre gick bort för två år sedan, men då var han 23 år gammal!!! Detta är underbara katter!