Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Problem!, Miniatyrros och klätterros
          catlady
          Inlägg 26-06-2008, 10:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Jag har en miniatyrros som är övervintrad två år. Den är mycket blomvillig, men blombladen torkar och blir bruna väldigt snabbt, vissa redan i knoppen. Blommorna slår ut med torkade blomblad och faller sedan inte av. Hela rosen är full med överblommade bruna blommor. Är detta normalt eller kan det ha att göra med att den har lite mjöldagg? Eller är det något annat?

Det andra problemet är två klätterrosor jag fick av mina grannar (olika sorter). De har växt och frodats och skjutit massor med knoppar - men de slår inte ut! Vissa av knopparna viker ner sina gröna blad (de som sitter runt knopparna) men sedan sitter där bara en hård rosa outslagen knopp. Dessa har också lite mjöldagg, men inte mycket. Vad är problemet?
          Tacksam för svar!

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          catlady
          Inlägg 26-06-2008, 21:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Tack för svar!
          Jo, jag har miniatyrrosen i en stor kruka, men den övervintrade i kallväxthuset (runt 0 grader), inte inomhus. Den har stått utomhus sedan mars. Den har blivit säkert 20 gånger större än när jag köpte den, för 2 år sedan. Det gör ju egentligen inget att blommorna inte trillar av, men jag undrar varför blombladen blir bruna redan medan de håller på att slå ut...

Angående klätterrosorna: Jag såg inget på sidan länken gick till, och inte heller något på rosorna själva som ser ut som skadedjur. Bara lite mjöldagg... Men nu har två blomblad långsamt börjat veckla ut sig, så det kanske bara är så de fungerar? Nakna knoppar i 1-2 veckor innan de vecklar ut sig?

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 07:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon