CITAT (flaxss @ 27-06-2008, 10:13)

du måste bo väldigt kallt för att vara i skåne ,, pratade med mormor i går och hon sa att dom knappt hade haft under +10c på nätterna . är du säker på att din termometer funkar ?
tur att dina växter klarade sig .
Misstänkte att jag skulle bli ifrågasatt, det var därför jag skrev alla tre termometrarnas värden. Mina föräldrar såg att det var nästan nollgradigt sent på natten vid ytterligare en termometer. Det gäller att ha min/max-termometrar, för vem är vaken kl. 4.54? Att inte växterna skadas kan bero på att det var kallt ytterst kortvarigt och att den kalla luften verkar komma i "stråk" och på olika höjd. Jag skulle ge mycket för att kunna färga in luften efter temperatur och sen filma när den väller in. Det intressanta är att vi (tyvärr!!!) fick en ful julgransplantering alldeles utanför tomtgränsen mot norr och väster istället för kossorna som brukade gå där. Vi trodde att den skulle skydda trädgården, men precis där är det som kallast, det verkar som om den kalla luften "faller" ner där träden tar slut.
I natt var det +5,6°, natten innan +2,7°. Senast det var nollgradigt var den 6.6. (På dagen: 26°!) Även tidigare år har det ibland varit frost ända in i juni, det känns faktiskt mer som zon 4 ibland. Första frosten på hösten kan komma redan i slutet av augusti. Om det hade varit fel på mina termometrar hade det inte varit rimfrost i gräset och förstörda blommor när det är minusgrader. En stor ormbunke frös ner nästan helt den 19.5. då det var -4,9°.
Om man lyssnar på SMHI:s rapport kl. 12.55 hör man ofta att Horn har haft den lägsta natttemperaturen i Götaland, här är det ofta ungefär lika kallt. Det här är inlandet, och jag bor i ett köldhål. Går inte att jämföra med närmsta tätort eller ställen som ligger vid åar, sjöar eller havet!
Redigerat av Myosotis: 27-06-2008, 15:50