En uppdatering:
Jag gjorde som jag hade fått råd av flera (fick tag på de som har sått åt vägverket samt flygplatsen jag nämnde tidigare och de sa också solbakka), sådde med solbakka i höstas och även i vår. Samt sådde ängsblommor. Det kom inte en enda blomma i år i alla fall och gräset har kämpat, men det kommer så sakteliga här och var. Hade på algomin och kalk samt varmkompost bitvis. Det kommer gräs men torkan vi hade får några veckor sedan tog styggt på det som grott. det är inte mycket till jord så när det torkar så torkar det snabbt. En del jord har jag släpat upp också.
Jag tänkte hjälpa det lite på traven genom att göra i ordning "plättar" här o var där gräsen har bra förutsättningar att sprida sig, alltså ge det fin jord och näring och tänkte komplettera med något som binder vatten bra. Vermikulit är känt för att kunna binda vatten, vart får man tag på det billigt? finns det något annat knep?
kanske täcka med duk?
bäst vore att köra dit minst 10 kubik jord, men det är inte helt lätt att bära upp.
För övrigt så använde de som sådde vid torsby flygplats ett klister med frö och näring som de sprayar ut på sand. Fungerar även när det regnar. Någon som vet mer om hur man gör sånt?
|