Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyplanterad schersmin
          Ellinore
          Inlägg 24-06-2008, 20:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 8 618

Hej! För ungefär 2 månader sen planterade jag två schersminer och en syren, o de vill verkligen inte ta sig. Grenarna ser helt förtorkade ut o det kommer inga blad eller skott överhuvudtaget. Men när jag skrapar på barken så är den levande inuti. Det märkliga är att jag planterade likadana växter i en annan del av trädgården, o vad jag kan se har de lika mkt sol mm, men där har de tagit sig mkt bättre. Det har iofs inte kommit några jätte-blad, men där är blad i alla fall! Jag vattnar dem alla 1-2 ggr/veckan o bor i zon 2

Vad ska jag göra med de här förtorkade buskarna? Ska jag klippa ner dem kanske?

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  buskar1.jpg ( 197.25k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  buskar2.jpg ( 238.82k ) Antal nedladdningar: 63
          Bifogad fil  buskar3.jpg ( 118.04k ) Antal nedladdningar: 60

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 28-06-2008, 14:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om man ska sätta buskar eller träd på rad får man bäst resultat om man gräver ett dike. Då får varje planta lucker jord i ett större område att etabera sig på. Alternativ kan man ju också gräva 1,5 m i diameter runt varje planta. Men ibland är det lättare att gräva ett dike, sätta ned plantorna och om ett par år luckra kring diket så att det blir bredare.

gräver man hål för buskar och träd är det mycket svårt att hålla bra fuktbalans i hålet. Vid regn rinner vattnet ned i hålet från intilliggande mark (i jordväggarna) som inte avdunstar naturligt. Vid torka står växterna som i en kruka. Och inte i något läge orkar plantorna breda ut sina rötter.

Så även om man vattnar är det inte säkert att man kan få en planta att klara sig om man grävt ett "hål". Men gräs brukar trivas riktigt bra på en sådan växtplats.

det är ofta mindre jobbigt att gräva brett och stor än man tror, man behöver inte gräva så djupt och man behöver ofta itne fylla med annan jord än den man har. Det viktigaste är att jorden luckras.

Sedan är det bevattningen. Knappt något nyplanterat träd elelr buske klarar den torkpersiod vi har nu i stora delar av landet. De härliga varma sommarregn som vi får kommer inte ned mer än i bästa fall någon centimeter under jordytan.

Nu i torkan är det faktiskt svårt att vattna för mycket om man har vida växtbäddar. 20-30 mm i veckan i normalväder brukar rekommenderas för träd, men man kan oftast vattna långt mer och nu i torka bör man också göra det.

Skrapa på grenarna på de här plantorna för att se om de lever. lever de så kommer de att behöva dike eller större växtbäddar för att överleva. Och därefter mängder av vatten regelbundet hela sommaren.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 04:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon