Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Störbönor, vänder de i luften om pinnen inte räcker?, - och hur höga innan de börjar blomma?
          EKLO
          Inlägg 29-06-2008, 09:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag har sått ett gäng störbönor för första gången (zon 2). De växer så de knakar, och nu börjar de växa över de rönnkäppar jag hämtade i skogen för dem att slingra sig på. Käpparna är ett par meter - minst.

Vänder de i luften och slingrar neråt för att få stöd - kan man hjälpa dem på en sådan trav - eller strider det mot hela naturens konstitution?

Och hur höga blir de innan de börjar blomma? Än så länge bara blad och stjälkar...

erfarenheter mottages tacksammast

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-06-2008, 09:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

De slingrar inte nedåt, de strävar uppt så länge som de kan, när det inte finns något att klättra på fortsätter de uppåt tills gravitationen får skotten att hänga ner.

När de börjar blomma beror på om man har en snabb eller långsam sort fast ofta tycker jag inte de börjar blomma förren i mitten-slutet av juli ifall man direktsår då jorden blivit +15C. (buskbönor är snabbare så jag brukar ha lite såna också).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 16:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon