Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag impulsköpte en salix på Trädgårdsmässan idag, Går den att sätta ut nu?
          Mian
          Inlägg 04-04-2004, 19:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 979

Precis när jag skulle gå hem så hörde jag hur de sålde de små sälgarna för 40 kronor och då kunde jag inte låta bli. Men jag hade bråttom så jag glömde fråga om det gick att plantera ut redan nu eller om den skall lyftas ut och in och tillsammans med mina andra inköp. Blä, jag måste sluta köpa för tidigt drivna växter som man får ägna kvällarna åt att bära ut och in i månader sad.gif

Den blommar för fullt just nu, och jag såg att några bladknoppar började skifta i grönt. Tror ni den klarar sig ute i zon fyra eller är det bära som gäller?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 05-04-2004, 13:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Var det krukodlade sälgar du köpte? Dvärgvarianter?
          Vissa är mer känsliga än andra för frost om knopparna slagit ut, andra tål en hel del.

För att vara säker i zon 4 tror jag att det bästa är att släpa ut och in för avhärdning. Jag kommer inte ihåg om sälg är den som reagerar mest på ljus, temperatur eller klocka, men det bästa är att hålla den svalt på natten och i skugga på dagen i början. Inte helt lätt att hitta kalla inomhusmiljöer och lagom skuggiga utomhus, och inte är det kul att släpa heller! (Jag har snart släpat ihäl mig själv... och köper därför sällan något annat än fröer och ympris på mässor...)

Står du inte ut med att släpa - "jordslå" krukorna i lövhögar utomhus och ta fram dem i skuggan när värsta nattfrosten är över. Kan du gräva ute - ställ ned krukan i jord och lägg en rejäl lövhög på för att skydda bladen.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 20:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon