Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är detta?!
          Airamya
          Inlägg 04-06-2008, 08:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Jag träffade på ett träd häromdagen som jag inte vet vad det är.
          Stammen såg precis ut som på en björk men bladen såg ut som ekblad som går på anabola...
          bifogar bild på bladet med ett helt vanligt björkblad bredvis, så framgår det hur stort bladet är.
          Vad är det för träd? Jag känner inte till någon björk med såna blad.
          Bifogad fil  Bild_040.jpg ( 827.14k ) Antal nedladdningar: 53

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          volicha
          Inlägg 30-06-2008, 19:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 17 129

ja jag såg det strax efter jag skrivit att de är något olika. den e mer parflikig o rödeken mer flikig lönnen nästan. jag har lagt bladet i en bok som bokmärke, så får ta en titt på den igen. Jag får ta o nyckla bladet med hjälp av floran. men det tar ju sin lilla tid och leder inte alltid till svartet men vem vet...

rödeken är så orolig o beskåda så fin, så låt den sprida sig:) eller är det så att den har några dåliga åkommor den för med sig?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-06-2008, 20:02
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (volicha @ 30-06-2008, 20:48) *
          rödeken är så orolig o beskåda så fin, så låt den sprida sig:) eller är det så att den har några dåliga åkommor den för med sig?

Håller med om att det är ett mycket tjusigt träd, och härdigt också, lika härdigt som den vanliga svenska quercus robur. Dessutom växer det snabbare än vanliga eken. Det är inget fel alls på trädet, utom att den inte är ursprunglig på den här sidan atlanten och därför inte bör tillåtas sprida sig på bekostnad av andra träd.

Det var faktiskt inte helt lätt att komma fram till vilken ek det kan vara. Lövformen och storleken stämmer in på många, men den släta barken stämmer hittills bara in på just q. rubra. Men det måste finnas någon mer, det är bara att leta vidare

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 04:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon