Hmm!!!
Jag undrar om du inte har blivit dragen vid näsan av dem du fick ditt "äppelträd ifrån"! Nog ser det här ut som ett Körsbärsträd snarare än ett äppelträd! Är du verkligen säker på att du fått ett äppelträd?
Jag kan också ta miste på det hela men jag tycker det är mycket underligt att se ett äppelträd sätta knopp på detta sätt. Som sagt, det liknar mycket mer mina körsbärsträds sätt att sätta knopp än äppelträden. Då vi bor i samma region så förvånar det mig också att se knoppar på äppelträden som har hunnit så långt. Det tyder också på att det rör sig om körsbärsträd eftersom de i regel är minst ett par veckor tidigare än äppelträd. Ett tredje motiv till min misstanke är att barken är lite slät och mörkt rödbrun. Äppelträd brukar vara mycket mera ljusgrå i barken och mer ojämn.
Som sagt, är du verkligen säker på att det är ett äppelträd? Med risk för att göra mig själv till åtlöje ställer jag den frågan för det är verkligen inte alltid lätt att se vilka träd det är innan blad och blommor visat sig.
Ifall det är frågan om körsbärsträd så skall du i så fall vänta till senare i sommar med beskärningen. Men exakt hur du skall skära då får jag nog överlåta till Cilla att besvara.
|