Jag hade skrivit ett långt svar som av en eller annan anledning har försvunnit...Grrr
Ska iväg igen, och efter den resan kan jag nog ge en bättre och sannare feedback, eftersom det då har blivit utprovad under 2 perioder.
Blomjorden var fuktig,men dom första 4 centimeterna i jorden var det rätt torrt, men under var den fuktig, vattenkrukan var tom, och det konstiga var att även remsorna var torra.. Jag säger att det var konstigt, men egentligen var det ju inte konstigt eftersom det var runt 28 grader max, och på natten runt 19 grader, och om det inte torkar under dom förhållandena skulle det vara konstigt.
Vattenkrukan stod i jämnhöjd med blomkrukorna, remsorna runt 5 cm breda som jag klippte av vattenmattorna dom använder i växthusen. Jag petade ner dom i kanten av krukan med hjälp av en blompinne ända ner till botten av krukan, och sen en detalj som jag upptäckte är viktig, och det är att man ser till att remsan är ordentligt blöt. När vattenkrukan stod högre än blomkrukan blev remsan våt direkt och vattnet rann i princip rätt igenom krukan, men när den stod lägre än blommorna blev remasan inte ens fuktig, så helt klart behöver den få lite hjälp med vätan till att börja med.
Jag gör beskrivningen lite step by step om det skulle vara någon som har lust att prova. För det där med garnstumpar som man petar ner i krukan är helt annorlunda, trots att det egentligen borde vara samma sak .
Jag hade 1 kruka mitt i solen med blåklint, den blev helt uttorkad eftersom den inte hade så mycket rötter, och det gjorde att den inte nådde ner till fukten. Det där med solen är också något att tänka på om man ska testa den här typen av bevattning..
Till saken hör att alla fck en ordentlig rotblöta innan jag åkte, och det har ju säkert hjälpt till för att det gick så bra..Jag var borta från söndag till lördag, men dom fick inget vatten förrän i går, dom stora menar jag, så dels har rotblötan gjort sitt, och på sätt och vis även fuktigheten..Rosorna fick bara lite lite vatten med sprayflaskan
Hoppas att det går lika bra den här vändan, för det är ju mina rosor som står på spel.. Egentligen har jag övervägt om jag ska ta med mig dom, men sen kom jag fram till att det nog blir för mycket ombyte.
Edulisen har börjat finna sig till rätta och har växt 20-30 cm, och det var väl bra gjort..Tar kort nästa gång, och då blir det alltså både Edulisen och på bevattningen
Vilken härlig oas du har Clivia...verkligen en oas.. Min ska nog kunna bli det om några år, för just nu är det alldeles för många växter för att man ska kunna röra sig fritt på balkongen. När man väl har tagit sig fram till solstolen så ser det ju lummigt och grönt skönt ut...men man måste kunna se bristerna, och mina brister är överbokning. Inget nytt får planteras, men det är svårt att stå emot fröfirmornas webbar. Idag rök stockrosorna , Jag lät en "knippe" vara kvar, resten hade antingen torkat ut eller blivit helt utsugna av allehanda flygfän, så den är det slut med här hemma.. Jag var på vippen att göra samma sak med min Asarina i förra veckan, men som tur var gjorde jag inte det, för jag fick se att den ÄNTLIGEN hade fått några blommor. På en balkong är 2 år för att få blommor alldeles för lång väntan, och om dom dessutom drar till sig alla vita onämnbara flygfän..nix, inte igen. Just nu har den fått stå kvar pga blommorna, men sen ryker den också, tyvärr, för blommorna var ju väldigt vackra..bilder kommer .
Nu hoppas jag verkligen att systemet fungerar, för väder har ju trots allt stor betydelse vad man än har gjort som bevattning..för om det börjar regna blir det ju alldeles för blött..Men vi får se, håller tummarna och resten av fingrarna för att allt ska klaffa...
Tack för dina fina bilder. Det måste vara roligt att kunna ha blommor i köket, här är köken alldeles för små och har inga riktiga fönster, och är lite tråkigt...
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter