|
Majjijann, när det gäller belysning för "vuxna" växter handlar det, i alla fall i mitt fall, om att jag inte vill flytta mina största vänner (som bor en bit in i rummet) närmare fönstren (där de annars får mer naturligt ljus). Det är ju ofta de mest trista hörn som behöver livas upp med lite grönska!
När det gäller frögrodd och plantuppdrivning handlar det mer om att skapa ett ljus som gör att växterna "glömmer" att det är vinter. Visserligen är det fullt möjligt att driva utan ljustillskott, men då har plantorna en tendens att bli långa, rangliga och svaga (i sin strävan efter ljuset), så blir man tvungen att kapa dem för att skapa ett knubbigare växtsätt, vilket resultarar i att mina "utomhusingar"(här uppe i norr) står i full blom först i slutet på juli!
Kee och WingDing, tack för tipsen om byggåtervinning! Ska kolla.
Hade, uppriktigt sagt, inte tagit med i beräkningen att lysrör faktiskt lyser ganska hårt...Kanske måste tänka om vad det gäller utrymmet. Får väl aldrig glömma att jag delar liv och boende med en icke-entusiast. Lite hänsyn måste ju visas. Tyvärr.
Redigerat av Mysis: 10-07-2008, 22:12
|