Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Olivträd, Övervintra
          Myrilla
          Inlägg 08-07-2008, 10:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 8 047

Hej,

Jag har ett ganska litet olivträd, inköpt i våras. Det är omkring 60 cm högt men växer på ganska bra och ser väldigt grönt och friskt ut.
          Just nu står det ute, och ser ut att trivas bra.

Hur förvarar jag det bäst över vintern? Vi har källare, men där kommer värmen att vara på i år så det blir nog inte så bra att ha det där.
          Däremot har vi kallväxthus. Har funderingar på att gränsa av med bubbelplast och sätta in frostvakt och kanske ställa växterna på tjock (10 cm) styrolit/frigolit. Räcker det? Hur låga temeperaturer tål oliven?

Det finns även en friggebod som är oisolerad, kan det vara ett alternativ??

Tacksam för svar smile.gif

Mvh Anna

PS. Bor precis i Zon 1 enligt kartan (norra halland), men det är nog zon 1-2.

Redigerat av Myrilla: 08-07-2008, 10:42

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          jegi
          Inlägg 10-07-2008, 21:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Jag utesluter inte att frost ger förbättrad blomning, men nu har det hänvisats till en "bok" och "litteraturen". Om man gör det så bör man också presentera exakt vad för källa som avses.
          Författare och boktitlar tack!

Har man inte något mer på fötterna än grannens och Flaxxs experiment så ska man nog undvika termer som fakta.

Hur som helst så var mitt huvudsakliga budskap att olivträd inte behöver frost för att blomma och det gäller fortfarande.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          MariaS
          Inlägg 11-07-2008, 10:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (jegi @ 10-07-2008, 22:27) *
          Jag utesluter inte att frost ger förbättrad blomning, men nu har det hänvisats till en "bok" och "litteraturen". Om man gör det så bör man också presentera exakt vad för källa som avses.
          Författare och boktitlar tack!

Har man inte något mer på fötterna än grannens och Flaxxs experiment så ska man nog undvika termer som fakta.

Hur som helst så var mitt huvudsakliga budskap att olivträd inte behöver frost för att blomma och det gäller fortfarande.

Tyvärr äger jag ingen av böckerna från kurslitteraturen på skolan! Men jag har svårt att tro att lärare på trädgårdsutbildningar, skulle använda litteratur som inte innehåller fakta!
          Vete katten föresten om inte Johan Lemtke har skrivit om detta också, liksom andra kända författare som skriver om kulturväxter. Ludvig Johansson t.ex.

Hittade faktiskt en bok av just Ludvig Johansson där det står:
          "Köldperioden håller trädet friskare och kylan gör också att det blommar bättre"
          Boktiteln är: Odla exotiskt i din trädgård.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon