CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-07-2008, 08:00)

Jag brukar plantera i vanlig krukväxtjord, sån som är uppblandad med små lecakulor och det funkar utmärkt. (sticklingar sätter jag i bra såjord typ hasselfors yrkesodlar jord S-jord den med älgen på den är rikligt uppblandad med perlit)
Jag brukar plantera om max 1gång per år förutom den gamla H. carnosan den får kanske vänta en 7-10år mellan omplanteringarna den brukar blomstrejka 2-3år efter varje gång jag planterat om.
Själv brukar jag plantera om dem runt sportlovet då alla andra krukväxter omplanteras.
Om du ska sätta sticklingar av H. kerri ta mer än ett blad (hjärta) ifall du vill att växten ska bli mer än ett detta, handeln brukar ofta bara sätta ett hjärta och sedan säljs plantorna till Alla hjärtans dag men dessa plantor brukar aldrig bli något mera vill man ha flera rankor och dyl måste man ha en del av stammen med, en bladstickling funkar då inte.
det är en färdigköpt med bara ett stort hjärta, har la haft den i ca 1-2 år och aldrig planterat om den, bör jag göra det nu? hur ofta bör jag plantera om? vill den stå trångt? är från affären planterad i en röd liten ytterkruka, kan jag plantera om den i denna krukan igen eller ska den ha en större? det är som sagt bara ett blad!