Inom biokemin talar man alltid om förhållandet mellan kväve och fosfor, detta är optimalt vid 16 till 1 för icke kvävefixerande organismer, det som alltså är viktigt vid debatten kring övergödning av tex Östersjön. Utan att veta bättre så har jag alltid trott att det varit detsamma som varit fallet för gödsel, dvs förhållandet mellan de respektive. Nu tycker jag vi kan hålla en vänlig ton i den här tråden och sluta larva sig med kommentarer likt den flaxss slängde ur sig. Jag vill gärna veta vad för uttryck man använder sig av i handeln och även om det är olika i amerikat och här på rätt sida av pölen. Jag menar de mäter ju fortfarande saker i tummar och uns, så de kan man ju inte riktigt lita på.
Hur lyder resonemangen kring den kraftiga utspädningen av gödsel? Är det att man inte kan mätta flytande gödsel mer än en viss procenthalt? Gödsel i fast form borde kunna ha högre halter av näringsämnen då i kristallin form. Jag menar, även om det kanske råder en viss osäkerhet kring att konsumenten har förmågan att späda i korrekt dos, borde man vara mån om att minska transportkostnader och andra extrautgifter en utspädd produkt medbringar. Detta i samma resonemang som Sussie drog upp. Någon som kan spekulera kring detta eller rent av ge svaret?