CITAT (KURT @ 14-07-2008, 06:39)

Nej det är ingen bra idé att kapa något träd på detta sätt. Generellt är det då bättre att ta bort trädet i fråga och plantera ett nytt. Men detta är ju dessutom något så ovanligt som ett fristående vildapelträd som man snarare skall vara rädd om.
Jo, det är ju det jag försöker vara. Både Gudrun och Per har gått hårt åt ekar, krikon och sälgar och andra träd här och detta trädet borde ju vara smaskens för nästa storm med tanke på att den övre kronan bärs upp av en enda stam.
Helst av allt vill jag inte kapa det - vad kan jag göra istället?
Bifogar bild på en gammal hamlad sälg som växte i fårahagen, den var hur läcker som helst, med stor och fin krona. Den välte Per omkull och rötterna spretade åt alla håll.
Alternativet var att kapa upp det och använda det till ved, men eftersom det stod precis intill en liten damm så provade vi att resa det upp igen, kapa grenarna på kronan, tjära snitten och nu väntar vi och ser vad som händer.
Det är möjligt att de nya skotten som bildades i kronan lever på den sista uns energi som finns kvar i trädet, men nu har vi iallafall försökt då.
(Killen på bilden är min "lille" son, 17 år, 1.88 lång, det är inget litet träd)
Sälg2.JPG ( 768.69k )
Antal nedladdningar: 77Krikonträdet tog Gudrun halva av, det delades mitt i itu. Det lever fortfarande och har ordnat en ny gren i stammen där den avbrutna kronan satt, men jag måste nog kapa den andra halvan för annars riskerar den att spricka ännu längre ner i stammen.
Och till sist har vi en ek- och lönnlund ute i hagen, strax ovanför där sälgen står. Gudrun tog en hel del av de grenarna och förstörde bland annat ett gammalt kokhus som stod i den lunden.
Det blåser rätt friskt här uppe på kullen...
Redigerat av Grå: 14-07-2008, 11:33