|
Jag bifogar här två bilder på ett i mina ögon kopiöst vackert gammalt vildäppelträd som står bredvid Stintaberget. Jag skulle vilja kapa av toppen rätt rejält på det, för jag befarar att det kommer att blåsa av i kommande stormar. Går det inte av nästa år, så går det av något annat år och jag ser hellre till att det går av med ett rakt snitt där jag vill ha det än att det blir spetor av halva stammen och lite till.
Jag planerar att ta av det ungefär vid en röda markeringen och hoppas att det kommer att växa nya skott som ger trädet en bättre form än det stympade som det kommer att se ut i början.
Vad är nu riskerna med detta? Är det risk att det dör? Bör jag tjära snittet på stammen som kommer att bli ca 15 centimeter i diameter, eller ska jag låta det vara?
Tacksam om någon kan hjälpa mig att fatta rätt beslut när det gäller detta underbara träd, för det är det som ger själen åt hela trädgården...
[attachment=21128:Äppelträd_2.JPG] [attachment=21129:Äppelträd_3.JPG]
Jag är alls ingen expert på träd och vet inte om trädet skulle överleva, men min spontana reaktion är att trädet kommer att se obalanserat och ganska fult ut av ett snitt som det du visar på bilden.
Min känsla här är att om du gillar trädet kan det vara läge att hyra in ett proffs.
CITAT (Azur @ 13-07-2008, 19:32)  Min känsla här är att om du gillar trädet kan det vara läge att hyra in ett proffs. ... jag är smålänning. Jag får fula utslag av tanken på att "hyra in proffs"...  Skojar bara. Ja, det är definitvt läge för det, ska bara höra vad folk säger om det först. Ett så gammalt träd kanske inte klarar en sådan behandling överhuvudtaget, oavsett vem som gör det? Jag vet inte..?
Nej det är ingen bra idé att kapa något träd på detta sätt. Generellt är det då bättre att ta bort trädet i fråga och plantera ett nytt. Men detta är ju dessutom något så ovanligt som ett fristående vildapelträd som man snarare skall vara rädd om.
CITAT (KURT @ 14-07-2008, 06:39)  Nej det är ingen bra idé att kapa något träd på detta sätt. Generellt är det då bättre att ta bort trädet i fråga och plantera ett nytt. Men detta är ju dessutom något så ovanligt som ett fristående vildapelträd som man snarare skall vara rädd om. Jo, det är ju det jag försöker vara. Både Gudrun och Per har gått hårt åt ekar, krikon och sälgar och andra träd här och detta trädet borde ju vara smaskens för nästa storm med tanke på att den övre kronan bärs upp av en enda stam. Helst av allt vill jag inte kapa det - vad kan jag göra istället? Bifogar bild på en gammal hamlad sälg som växte i fårahagen, den var hur läcker som helst, med stor och fin krona. Den välte Per omkull och rötterna spretade åt alla håll. Alternativet var att kapa upp det och använda det till ved, men eftersom det stod precis intill en liten damm så provade vi att resa det upp igen, kapa grenarna på kronan, tjära snitten och nu väntar vi och ser vad som händer. Det är möjligt att de nya skotten som bildades i kronan lever på den sista uns energi som finns kvar i trädet, men nu har vi iallafall försökt då. (Killen på bilden är min "lille" son, 17 år, 1.88 lång, det är inget litet träd) [attachment=21143:Sälg2.JPG] Krikonträdet tog Gudrun halva av, det delades mitt i itu. Det lever fortfarande och har ordnat en ny gren i stammen där den avbrutna kronan satt, men jag måste nog kapa den andra halvan för annars riskerar den att spricka ännu längre ner i stammen. Och till sist har vi en ek- och lönnlund ute i hagen, strax ovanför där sälgen står. Gudrun tog en hel del av de grenarna och förstörde bland annat ett gammalt kokhus som stod i den lunden. Det blåser rätt friskt här uppe på kullen...
*Stintan*
14-07-2008, 08:19
Jag tycker inte att du ska kapa av det så radikalt du beskrivit. Trädet kommer inte att må bra av det. Trädet måste ju ha stått där i en massa år och klarat stormar förr så vad är det som gör att du tror att det kommer att blåsa av? Vill du absolut kapa det så ta bara en gren i taget och då ganska mycket högre upp än du markerat. På så sätt kan du på några år bygga om kronan på trädet. Det är viktigt hur man lägger snitten så att de kan läka.
Himla fint med en vildapel i trädgården, hade också ett i min trädgård som jag beskar på ovanstående sätt.
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2008, 09:19)  Trädet måste ju ha stått där i en massa år och klarat stormar förr så vad är det som gör att du tror att det kommer att blåsa av? I've got a feeeeling baby...  Skämt åsido, när jag tittar på det så är det något som säger mig att det är det trädet som kommer att ryka nästa gång. Förhoppningsvis har jag för en gångs skull fel när det gäller de där föraningarna. Att ta lite i taget kan vara en mycket god idé och som Azur säger kan det vara läge att ta hjälp av en expert. ...*klia klia*...
henriks
14-07-2008, 08:27
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2008, 09:19)  Jag tycker inte att du ska kapa av det så radikalt du beskrivit. Trädet kommer inte att må bra av det. Trädet måste ju ha stått där i en massa år och klarat stormar förr så vad är det som gör att du tror att det kommer att blåsa av? Vill du absolut kapa det så ta bara en gren i taget och då ganska mycket högre upp än du markerat. På så sätt kan du på några år bygga om kronan på trädet. Det är viktigt hur man lägger snitten så att de kan läka.
Himla fint med en vildapel i trädgården, hade också ett i min trädgård som jag beskar på ovanstående sätt. Jodå, trädet har säkert klarat en och annan storm under sin levnad. Orsaken till farhågan att det kommer att gå omkull (förutom känslan av att det ligger risigt till) är att det blåste av en del grenar i både gudrun och per. Dessutom hade trädet en kompis något tiotal meter bort som åkte omkull helt och hållet i Gudrun (och hade det lilla ojusta hysset för sig att landa på taket på min bil...)
*Stintan*
14-07-2008, 08:58
Klart man ska gå på känsla ibland  så hoppas ni hittar ett bra sätt att bevara det vackra trädat på
CITAT (KURT @ 14-07-2008, 10:14)  Den här frågan dyker ju regelbundet upp: Och ändå orkar du gå in och läsa gång efter annan, det är nästan värt en nejlika...
Dagsfärska bilder.
De första bilderna på äppelträdet var framifrån och bakifrån. Så här ser det ut från sidan. Toppen ser lite svajig ut.
[attachment=21144:Äppelträd_1.JPG]
Såhär ser krikonträdet ut. Detta skulla jag vilja kapa vid "knäckarna" där jag dragit ett rött streck. Har jag rätt eller fel om jag hoppas och tror att det kommer att växa ut nya skott där? De två gamla grenarna som växer ut åt sidorna har mest gammalt ris kvar och endast mycket lite lövverk. Toppen är däremot ganska grön - ska jag låte den vara kvar? Orkar trädet bära det? Jag har sparat två rotskott som växer vid sidan, utifall att trädet ruttnar och dör efter att det sprack. Men det har, som jag skrev innan, också vuxit ut skott från stammen på sidan som blivit en gren.
[attachment=21145:Krikon_1_080714.JPG] [attachment=21146:Krikon_2_080714.JPG]
... och tills sist, så här ser sälgen ut idag ett par månader efter att vi kapat det och rest det, men efter vad jag förstår så kan sälgskott växa upp och leva på gamla stubbar? Denna gamla farbror hade ju fått ligga ner i hagen i mer än ett år efter stormen innan jag kom hit och började experimentera, domdera och köra med Henrik...Kronan hade fått gröna löv där det låg, men rotvältan var ett faktum.
[attachment=21147:Sälg_080714.JPG]
Huggorm
14-07-2008, 10:38
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 11:11)  ... och tills sist, så här ser sälgen ut idag ett par månader efter att vi kapat det och rest det, men efter vad jag förstår så kan sälgskott växa upp och leva på gamla stubbar? Denna gamla farbror hade ju fått ligga ner i hagen i mer än ett år efter stormen innan jag kom hit och började experimentera, domdera och köra med Henrik...Kronan hade fått gröna löv där det låg, men rotvältan var ett faktum.
[attachment=21147:Sälg_080714.JPG] Sälgar klarar väldigt mycket stryk. Ibland ser man en till synes död sälg, som slutligen blåser ner. Men så plötsligt börjar det växa ut grenar från den liggande stammen trotts att den sett död ut i åratal. Det är nog få träd som är så svåra att döda, man får nästan dra upp hela stubben och samtliga rötter för att vara säker. Men samtidigt så har nog en del grova rötter gått av eftersom den låg ner. Det gör att trädet kommer få svårt att stå emot vindar från ett håll, och det är samma håll som den blåste ner åt förut. Troligtvis kommer den få svårt att utveckla likvärdiga rötter som dom hundraåriga som den mist på den sidan. Det kommer växa bra ändå, och får helt säkert en stor krona. Men i takt med att kronan blir större bli också vindfånget det. Resultatet blir ett riskträd, som man bör undvika att befinna sig nära när det stormar. Sanningen är nog att sälgen har sett sina bästa dagar, men den kan mycket väl leva i tjogtals år till för det.
CITAT (Huggorm @ 14-07-2008, 11:38)  Sanningen är nog att sälgen har sett sina bästa dagar, men den kan mycket väl leva i tjogtals år till för det. Tack för info! Då får vi väl hålla efter kronan lite och så ge honom en käpp att stödja sig mot när det blåser...
Alexander-VG-zon3
14-07-2008, 10:55
jag hade inte alls toppat den så hårt . dels har äldre träd svårare att läka stora sår och det tar lång tid . och det kan lätt komma in röta om man gör så . plus toppar man så tjocka grenar kommer där sedan komma ut vatten skott vilket sitter dåligt och kommer se fult ut .
bättre är väl att istället beskära det riktigt och gallra ur tunna grenar . plus ta veck allt som är dött . och när sedan vattenskotten kommer så gallrar man dessa med att rycka veck deras tillväxtpunkter .
och äppelträd ,, iallafall dom som jag har i trädgården har varit där sedan 1942 ,, och dom står i ett ''väldigt'' blåsigt läge . och dom har klarat av både gudrun och per,, Tallen åkte men äppelträdna stod kvar . och förutom dom två så har dom seglat igenom kraftiga stormar och orkan vindar innan utan skador .
Christer i Falköping
14-07-2008, 11:06
Varför mailar du inte till Cilla? Hon kan ju om inte annat ge riktigt bra råd till hur du skall göra för att det skall bli så bra resultat som möjligt. Jag har fått lära mig att man inte skall tjära de avsågade ytorna, man kapslar bara in svampar och annan skit då. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 14-07-2008, 12:06)  Varför mailar du inte till Cilla? Hon kan ju om inte annat ge riktigt bra råd till hur du skall göra för att det skall bli så bra resultat som möjligt. Jag har fått lära mig att man inte skall tjära de avsågade ytorna, man kapslar bara in svampar och annan skit då. Christer. Ja, varför gör jag inte det? Kanske ska ta och göra det, fast jag vill gärna ha fler omdömen om än att jag vet att hon är duktig. (Hur kan man kapsla in svampar på en nysågad yta?) Nu ska maila Cilla...
Huggorm
14-07-2008, 11:19
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 12:16)  (Hur kan man kapsla in svampar på en nysågad yta?) Sporer virvlar runt i luften omkring oss hela tiden, och hamnar på den sågade ytan i stort sett på en gång
CITAT (Huggorm @ 14-07-2008, 12:19)  Sporer virvlar runt i luften omkring oss hela tiden, och hamnar på den sågade ytan i stort sett på en gång Men om man lämnar snittet öppet så bör väl sporer och "annan skit" få mer tid på sig att angripa trädet?
Christer i Falköping
14-07-2008, 14:38
Så långt fick jag det aldrig förklarat för mig Fast jag har för mig att det blir svårare för svampen att angripa när sågytan börjat torka. Sågar man på hösten torkar den ju hyfsat snabbt. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 14-07-2008, 15:38)  Så långt fick jag det aldrig förklarat för mig Fast jag har för mig att det blir svårare för svampen att angripa när sågytan börjat torka. Sågar man på hösten torkar den ju hyfsat snabbt. Christer. Ok  Men jag tror så här: När man kapar grenar ska man ta så nära "grenfästet" som möjligt, vad-det-nu-heter. Då kan trädet själv läka snittet och det börjar växa bark över o.s.v, men när det gäller så breda snitt som 10-15 cm och över det så kan ändå inte trädet läka det själv, för det är för stort (?), och då kan det vara bra med tjära, som en form av bandage... Det tar liksom "stopp" där och om trädet vill fortsätta göra någonting så gör det nya skott istället. Alla som nu vet bättre får rätta mig. Sälgen, t.ex har ingen kraft att läka sina skador, varken på rotsystem eller i kronan. Därför gör det varken till eller från om jag kapar vid "grenfästet" vad-det-nu-heter eller 20 cm upp på grenen. Om jag tjärar snittet kan det istället ägna sin energi åt att kompensera det förlorade rotsystemet och skjuta nya rötter och skott allteftersom. Så skulle jag fungera om jag var träd iallafall. Jag har mailat Cilla om hon eller någon av hennes kollegor har lust att komma hit och expertisa lite när det gäller äpplet, krikonet sälgen och eken... ...*klia klia*...- och vad det skulle kosta...
CITAT (KURT @ 14-07-2008, 18:56)  Gör så du, det blir säkert bra ... och skulle det gå åt pipsvängen kan jag säkert se till att odla fram en zon 5 härdig Baobab som jag kan berika den tomma platsen med. Då ska jag döpa den till KURT, helt till din ära.
Så i framtiden kan man köpa frön till Adansonia Digitata Nordica "KURT".
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 18:07)  ... och skulle det gå åt pipsvängen kan jag säkert se till att odla fram en zon 5 härdig Baobab som jag kan berika den tomma platsen med. Då ska jag döpa den till KURT, helt till din ära. Har du blivit inspirerad av Lysenko?
CITAT (KURT @ 14-07-2008, 19:27)  Har du blivit inspirerad av Lysenko? Vad, vem, när, hur? Nej, jag håller just på och går igenom alla länkar du staplat upp och börjar misstänka att det är dig du vill att jag ska ha som inspirationskälla... nästa gång någon frågar något om att beskära träd radikalt så kan du ju lägga även denna eminenta BILDtråd till din fina lilla samling. Jag å min sida fortsätter hoppas på fler tankar från andra odlamedlemmar gällande beskärning, för tro det eller ej Kurt - även om jag är intresserad av dina åsikter och din kunskap så är jag inte intresserad av enbart dem. Hur kul är det att läsa gamla trådar från tidig Jura om huruvida man kan kapa en björk eller inte?
Huggorm
14-07-2008, 19:47
Jag anar en behärskad form av konflikt här
CITAT (Huggorm @ 14-07-2008, 20:47)  Jag anar en behärskad form av konflikt här  Hårt beskuren och ansad
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 19:42)  Vad, vem, när, hur?
Nej, jag håller just på och går igenom alla länkar du staplat upp och börjar misstänka att det är dig du vill att jag ska ha som inspirationskälla... nästa gång någon frågar något om att beskära träd radikalt så kan du ju lägga även denna eminenta BILDtråd till din fina lilla samling.
Jag å min sida fortsätter hoppas på fler tankar från andra odlamedlemmar gällande beskärning, för tro det eller ej Kurt - även om jag är intresserad av dina åsikter och din kunskap så är jag inte intresserad av enbart dem. Hur kul är det att läsa gamla trådar från tidig Jura om huruvida man kan kapa en björk eller inte? Jag lutar mig bara tungt på Dr. Alex Shigos forskning om sårläkning hos träd, men om du i stället letar i riktigt gamla källor så kan du säkert hitta något som passar dina åsikter i stället, lycka till: http://joa.isa-arbor.com/request.asp?Journ...1923&Type=2http://www.treedictionary.com/DICT2003/tre...sing/index.htmlhttp://www.treedictionary.com/DICT2003/shigo/AUTO.htmlhttp://www.suite101.com/article.cfm/califo...gardening/43612
CITAT (KURT @ 15-07-2008, 06:15)  Jag lutar mig bara tungt på Dr. Alex Shigos forskning om sårläkning hos träd, men om du i stället letar i riktigt gamla källor så kan du säkert hitta något som passar dina åsikter i stället, lycka till: Vilka åsikter, hur har du kunnat undgå alla mina frågetecken? Vad är det du menar egentligen - bara för att jag valde svetsning som yrke istället för arborist så ska jag inte ha några träd på tomten eller försöka få ordning på dem efter gågna stormar eller skydda dem inför kommande stormar? Ska jag såga ner dem helt och ersätta dem med mindre kunskapskrävande och "mer mångsidiga svartvinbärsbuskar"? Preppo.
Ezereht
15-07-2008, 13:31
Det finns ingen träd-människa som kommer applådera att du "stympar" ett träd sådär. Men vill du göra det och ta risken att det kanske kommer in elaka saker i veden, så är det ju ditt träd och bara å göra det. Du kan ju alltid ta bort det sen om det blir dåligt. Angående råd för hur du ska kapa på minst "elaka" sätt så har du väl redan fått några bra svar tycker jag, att ta lite i taget. Jag brukar tänka att alltid lär man sig lite på att experimentera. Jag har satt två zon 4 rosor, risken är väl rätt stor att dom går en kall och otrevlig torkdöd till mötes.  Jag för för övrigt mitt eget lilla krig här, jag vill gallra rejält i lilla mini-skogsplätten mellan husen, men det finns nån som motsätter sig det hela. Hon äger skog, jag kommer från 4 generationer av timmerbilschaufförer. Må bäste man/kvinna vinna!
CITAT (Ezereht @ 15-07-2008, 14:31)  Det finns ingen träd-människa som kommer applådera att du "stympar" ett träd sådär. Men vill du göra det och ta risken att det kanske kommer in elaka saker i veden, så är det ju ditt träd och bara å göra det.
jag kommer från 4 generationer av timmerbilschaufförer. Om jag nu hade varit helt inne på att stympa träden så hade jag aldrig lyft frågan här - då hade jag bara gjort det, så några applåder förväntar jag mig inte och dessutom har jag redan sagt att JA, vi tar lite i taget och JA jag har mailat Cilla på trädvårdsskolan och frågat om hon vill komma hit och hjälpa. Timmerbilschaufförer - det är sådana jag har lust att bita knäskålarna av eftersom de tror att E4 går genom min gårdsplan.
Ezereht
15-07-2008, 20:28
...fast jag stannade faktiskt på nåns gårdsplan en gång och ställde tillbaka en förrymd häst i hagen så den slapp bli överkörd. Vi är inte helt igenom onda... varje dag i alla fall.
Fågelvägen
16-07-2008, 21:34
Tillbaka till Grås vildapel. Ett välväxt och vackert träd! Jag skulle inte kapa toppen på det pga risken att det går röta i den stora snittytan. Nu i JAS-månaderna kunde ni kanske för själsfridens skull ansa lite i grenarna nertill i trädet för att skapa bättre balans. Hur skulle det vara att plantera lite snabbväxande buskar (Sambucus nigra? Lågstammiga Salix fragilis bullata?) som vindskydd i huvudsakliga vindriktningen? Jag tror vildaplar är ganska sega. Jag sågade i våras av en död liten gren på en riktigt stor vildapel. Grenens diameter var inte mer än ca 5 cm, men det var ett svettigt jobb för 2 personer att få av det segvuxna träet med vår vassaste japanska grensåg.
Tjära, trädbalsam och andra uppfinningar att stryka påsnittytorna? Ja, de lär stänga in svampsporer och bakterier under sin yta. Träden har egna effektiva sårsalvor i sin bark. Så fort man sågat av en gren stimuleras trädets egna försvarsmekanismer. (De fungerar t.o.m. i vissa fall på människors sår. Salva baserad på grankåda används mot svårartade liggsår.)
CITAT (Fågelvägen @ 16-07-2008, 22:34)  Tillbaka till Grås vildapel. Ett välväxt och vackert träd! Jag skulle inte kapa toppen på det pga risken att det går röta i den stora snittytan. Nu i JAS-månaderna kunde ni kanske för själsfridens skull ansa lite i grenarna nertill i trädet för att skapa bättre balans. Hur skulle det vara att plantera lite snabbväxande buskar (Sambucus nigra? Lågstammiga Salix fragilis bullata?) som vindskydd i huvudsakliga vindriktningen? Hmm.. då får det vara en väldans hög- och snabbväxt buske för trädet är någonstans mellan 8 och 10 meter högt och det är bara toppen som ligger risigt till. Den hade nog sett mer symmetrisk ut i toppen om inte en annan gren gått av i Gudrun. Det kan man se längst upp i högra hörnet på denna bild. [attachment=21307:Äppelträd_4.JPG] Alltså.. jag har ju inget jättebehov av att beskära trädet, för jag tycker det är vackert som det är i all sin vildvuxenhet, med vattenskott på den grova stammen och allt, men jag har ingen större lust att bara sitta och hoppas på att stormarna blir svagare för vart år som går, även om trenden ser ut så. Det är redan många gamla träd nog här som spruckit, gått av och som ser riktigt risiga ut av den ena eller andra anledningen. Stympa trädet ska jag inte göra, men ska försöka komma på något sätt att ta ner den kritiska biten utan att förstöra för framtida skottbildning. Tack för alla tips!
Fågelvägen
18-07-2008, 10:15
Jag förstår att du vill ha slut på diskussionen och att du tycker små buskar inte kan göra någon nytta.
Men jag är nyfiken på hur vindar bär sig åt.
Vindar går väl inte rakt fram så man kan dra ett streck för deras framfart på typ på 8-10 meters höjd? Utan de kan ändra riktning, kanske komma av sig lite, om det finns buskar lägre ner? Någon som vet något om aerodynamik (om det nu heter så)???
henriks
18-07-2008, 12:21
CITAT (Fågelvägen @ 18-07-2008, 11:15)  Jag förstår att du vill ha slut på diskussionen och att du tycker små buskar inte kan göra någon nytta.
Men jag är nyfiken på hur vindar bär sig åt.
Vindar går väl inte rakt fram så man kan dra ett streck för deras framfart på typ på 8-10 meters höjd? Utan de kan ändra riktning, kanske komma av sig lite, om det finns buskar lägre ner? Någon som vet något om aerodynamik (om det nu heter så)??? Aerodynamik runt träd och byggnader i kuperad terräng... ja, för att kunna räkna på något sådant, behöver man riktigt stora datorer (kanske kan be FRA? de har ju en har jag hört...  ) Markens beskaffenhet påverkar vindarna på åtskilliga hundra meters höjd, hur mycket och på vilket sätt, det är svårare att svara på. Det jag vet är att i stormen Gudrun, när trädets kompis och granne åkte i backen, blåste det tillräckligt för att en brädstapel skulle bli av med lager efter lager av brädor som spreds med vinden, och det var innan det började välta träd häromkring. Det var när jag var ute och spikade igen några dörrar som höll på att blåsa sönder. När jag insåg att det yrde brädor lite varstans, tyckte jag det var bäst att gå in och hålla sig borta från fönster tills det blåst färdigt. Jag skulle tro att ett träd som är utsatt för hård, men jämn vind kan stå ganska mycket längre än ett som är utsatt för mer turbulent, byig vind.
Fågelvägen
18-07-2008, 14:48
whoooh jag som tyckte att vi bor på ett ganska blåsigt ställe
Det skulle inte förvåna mig om den dagen du kommer hit är den enda vindstilla dagen på hela seklet. Det blåser JÄMT här på kullen, tycker jag som annars bor i en stor, mörk, vindskyddad, trygg och mysig granskog. "Granskogsbunker"
henriks
04-08-2008, 20:27
Äppelträdet är nog i stort behov av "stympning".... det orkade inte vänta längre på hjälp utan har redan tagit tag i saken på egen hand. Ett par grenar åkte i backen idag, enbart på grund av en massa äpplen, hårt regn och lite blåst. Så jag vågar knappt ens tänka på vad en storm skulle göra om den kommer tidigt, då det fortfarande sitter löv på trädet.
Sälgen: Flaxx, nej, jag skulle heller inte ha stympat kronan så hårt, om det inte hade varit för att hela kalaset låg platt på backen och det var tillräckligt knepigt att räta upp det ändå. det väger sina modiga kilon ändå, och fast det är så nerkapat sm det är var jag chanslös med kranen, utan var tvungen att "putta" upp det med traktorn, därav de extra barkskadorna. Tanken var snarast att går det så går det, för jag hade aldrig klrt tt res det upp med kronn kvr... ?? vf.. jg hr ingen bokstav före b på mitt tngenbord längre.... :-( aaaaa slår HÅRT så går det visst! [attachment=22227:äppelblåst.JPG]
[attachment=22228:äppelblåst2.JPG]
Hej och tack för mail (jag har semester och är sällan vid datorn och då bara korta stunder, därav förseningen). Det är bra bilder du tagit på ditt träd, särskilt när man ser trädet runt om.
Det är så man måste se träd för att avgöra om beskärning kan få träd att bättre - eller sämre - tåla vind- och snötryck, tyngd från fruktsättning mm. Och samtidigt: Om syftet är att trädet ska hålla bättre måste man se så mycket mer.
Ledsen att inte kunna ge dit ett enkelt svar, men just detta med hur träd klarar sin konstruktion som de själva valt och hur de kan klara det bättre med mänskliga insatser är en av de mest komplicerade. Man kollar på tyngderna i hela trädet, från stam och upp i kronan. Man kollar greninfästningar, tidigare snitt och fläkningar, grentyper och fruktsättning. Man tolkar varför trädet valt att växa som det gjort. Man kollar på brister och sjukdomar, tillväxt i olika delar av kronan, bladutveckling och annat.
Det tar som mest 15 minuter att göra det på plats, innan man stiger upp och kollar på det hela uppifrån. Därefter bestämmer man om man bör lätta vissa partier och därmed få krongrenar, dvs det lite större och bärande grenverket, att hålla längre.
Generellt: - Grova snitt är i stort sett alltid kraftigt försvagande för alla träd (av olika orsaker, bl a rötinträngning och med malus epicormisk skottillväxt). - Om man anser att beskärning kan få trädet friskare och starkare (om det är syftet) tänker man ofta i tyngder och lättar i det yttre grenverket. Ett sätt beskriver jag på min sajt någonstans som "lyftning" av grenar - det är kanske ett som kan hjälpa. - Mycket sällan är urglesning något som hjälper träd att bättre stå emot vind och andra påfrestningar (tvärt om vad många tror). Aldrig är toppkapning förstärkande av trädet (men kan göras av andra skäl).
Kanske har detta redan skrivits i svarsinläggen här - då ber jag om ursäkt för upprepning! Jag har för tillfället inte tid att läsa hela tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|