CITAT (stella08 @ 14-07-2008, 11:25)

Herregud! Är det verkligen marijuanablad?!
Att jag har det som signaturbild betyder att jag inte har någon aning om hur ett sådant ser ut. Jag tyckte bara det var en rolig bild, men nu är den borttagen. Stort tack att du uppmärksammade det, Grå!
Nu vad gäller mitt usla miljömedvetande. Jag tycker inte heller att dessa gödningsmedel ska massimporteras och helst inte användas i naturen. Jag skulle aldrig använda det på en odlingstomt. Men jag har ingen tomt, jag har bara mitt soltak mitt i en storstad och där har jag bl a en kruka med plumeria. Om jag nu varannan vecka under några sommarmånader skulle tillföra den gödsel med hög fosforhalt, har jag svårt att se mig som miljösabotör, eller?..
Nä, jag skulle nog inte "klassa" dig som miljöbov om du gjorde det...
Är det inte så kanske, att om växten kräver mycket fosfor så omsätter den väl det... ...till någonting...?
Jag tror att Grå menar att vi i så minimal utsträckning som möjligt (och helst inte alls)ska använda sådant som bidrar till allt mer syrefattiga vatten efs fosfor bind till syre och ger mer och mer alger i våra sjöar och hav.
Fosfor är dock livsnödvändigt för att allt (?) ska fungera, tolkar jag det som. Men det ska vara på de rätta ställena.
Läs här vad jag hittade:
http://www.xn--landskapsgrundmnen-ytb.se/g.../fosforbott.htm