CITAT (stella08 @ 14-07-2008, 11:25)

Nu vad gäller mitt usla miljömedvetande. Jag tycker inte heller att dessa gödningsmedel ska massimporteras och helst inte användas i naturen. Jag skulle aldrig använda det på en odlingstomt. Men jag har ingen tomt, jag har bara mitt soltak mitt i en storstad och där har jag bl a en kruka med plumeria. Om jag nu varannan vecka under några sommarmånader skulle tillföra den gödsel med hög fosforhalt, har jag svårt att se mig som miljösabotör, eller?..
Störst miljöproblem orsakar nog fosforgödning där man bryter fosfor i stora dagbrott. Brytning och anrikning av mineral kräver ofta väldigt mycket energi.
Men sen undrar jag utan att ha en aning om vad Plumeria ens är för växt, vilka växter behöver egentligen 52% fosfor??? Det låter som rena övergödningen att tillföra så hög halt. Fosfor är begränsande näringsämne i akvatiska ekosystem (vatten) därför att det naturligt finns så lite fosfor i mark och vatten. Ingen växt kan naturligt vara anpassad för att växa i så fosforrik mark det skulle innebära en extrem övergödning. Däremot anrikas fosfor i djur, vilka behöver fosfor för att bilda kalciumfosfat som bygger upp skelettet. Kan man inte använda kogödsel, guano elelr varför inte benmjöl istället?
Angående vad som egentligen står i innehållet på NPK förpackningar. På blåkorn står det i innehållsförpackningen
vikt-% och det tyder jag som % av den totala vikten? inte proportionerna mellan vissa beståndsdelar.