CITAT (Christer i Falköping @ 14-07-2008, 15:38)

Så långt fick jag det aldrig förklarat för mig
Fast jag har för mig att det blir svårare för svampen att angripa när sågytan börjat torka. Sågar man på hösten torkar den ju hyfsat snabbt.
Christer.
Ok

Men jag
tror så här: När man kapar grenar ska man ta så nära "grenfästet" som möjligt, vad-det-nu-heter. Då kan trädet själv läka snittet och det börjar växa bark över o.s.v, men när det gäller så breda snitt som 10-15 cm och över det så kan ändå inte trädet läka det själv, för det är för stort (?), och då kan det vara bra med tjära, som en form av bandage... Det tar liksom "stopp" där och om trädet vill fortsätta göra någonting så gör det nya skott istället.
Alla som nu vet bättre får rätta mig.
Sälgen, t.ex har ingen kraft att läka sina skador, varken på rotsystem eller i kronan. Därför gör det varken till eller från om jag kapar vid "grenfästet" vad-det-nu-heter eller 20 cm upp på grenen. Om jag tjärar snittet kan det istället ägna sin energi åt att kompensera det förlorade rotsystemet och skjuta nya rötter och skott allteftersom.
Så skulle jag fungera om jag var träd iallafall.
Jag har mailat Cilla om hon eller någon av hennes kollegor har lust att komma hit och expertisa lite när det gäller äpplet, krikonet sälgen och eken...
...*klia klia*...- och vad det skulle kosta...