Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frö från hybrider, gror dessa?
          uno
          Inlägg 07-04-2004, 10:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Hej! Och trevlig påskhelg.

När jag tittar i Rångedalas tidning och läser om Julroshybrider ser jag att många har ett högt pris. 300-700 kronor.
          Nu undrar jag om dessa hybrider sätter frö och vad det i så fall blir för resultat vid sådd.
          Om det blir likadan planta kan jag ju känna massa pengar på att sälja julrosor till alla som är inne på detta forum. rolleyes.gif

--------------------
          unozon1-2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MRLINDELL
          Inlägg 07-04-2004, 10:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Hybrider är korsning mellan två sorter. Första generation kallas ofta F1 hybrider.
          Det kan ta 8-10 år att få fram en ny stabil art och därför är hybrider ofta hemliga, det handlar om slantar i vanlig ordning. Man håller hemligt vilka som är föräldrar till den nya hybriden. Det pågår i stor skala bland yrkesodlarna, ofta för att få fram nya vackrare blommor etc. Många nya rosor (hybrider) är helt underbara, så det kan vara positivt.
          Odlar du från en hybrid kommer man att få F2 varianter med många instabila egenskaper, man vet inte på förhand riktigt vad man får. De kan kategoriseras efter korsningsscheman och tar tid. Oftast om man får en stabil variant, så har den samma egenskaper som föräldrarna, men ibland även en helt ny sort.
          Hybrider kan komma till av misstag genom pollineringsprocessen, så fungerar det i naturen. Själv gillar jag inte hybrider bland t ex grönsaker, har några själv men oftast finns det intressanta saker att odla som inte är hybrider.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon