Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skuggrabatt, Plottrigt?
          Magdis
          Inlägg 14-07-2008, 18:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Det finns så många växter jag skulle vilja ha till min skuggrabatt, växter med dekorativa blad. Tror ni det blir plottrigt om man tar för många sorter? Bör jag ta fler av samma sort? Det är inte nån stor rabatt. De växter jag har där hittills är kaukasisk förgätmigej, fläckbladig lungört, blomsterfunkia och ormöga.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 15-07-2008, 15:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Min skuggrabatt.
          Bakre raden, från vänster till höger:
          Hosta 'Wida Brjm', vitblommande Astilbe 'Brautschleier', Ormbunke (planterad i en bottenlös hink för att förhindra spridning), Vit trolldruva, en till vit astilbe 'Brautschleier', Hosta undulata 'Univittata' (fast det är nån okänd helt grönbladig hosta som "växt över" den så att den brokiga knappt syns längre).
          Mittenraden, från vänster till höger:
          Hosta med blågröna blad, vet inget namn på den, Brunnera 'Hadspens Cream', gul skugglilja, vit löjtnantshjärta, Trillium grandiflorum, Blodört, Trillium luteum, Jätterams, några olika Helleborus, Hosta 'Patriot'.
          Främre raden, från vänster till höger:
          Hosta med grön/vita blad - vet inte namnet på den, fläckig lungört, Spetsmössa, Brunnera 'Jack Frost', röd Sockblomma, Hosta 'Sun Power'.
          Jag har även satt massor av vårlökar i rabatten: Vit krokus och vita orkidénarcisser.

Tanken från början var att det bara skulle vara vitblommande växter i rabatten, men det föll redan i planeringsstadiet... angel_not.gif Hostan 'Wide Brjm', Brunnera 'Hadspens Cream', den gula skuggliljan, Trillium luteum och hostan 'Sun Power' lyser upp med sina gulgröna bladverk, så även spetsmössan - fast den blommar åtminstone i vitt till skillnad från de tidigare nämnda... De flesta hostorna blommar i ljuslila. Den röda sockblomman har grön/röda blad och blommar dessutom i rött - men den är ju så söt så den kunde jag inte vara utan, trots färgen... och julrosorna är både vita, gröna och vinröda... rolleyes.gif
          Jag hade tidigare gulblommande/och gulbladig penningblad i framkanten på rabatten men jag tog bort det mesta av den i år för den hade en tendens att ta över helt och hållet. Spetsmössan är också väldigt spridningsbenägen, men det tycker jag inte gör så mycket (bara den håller sig i framkanten).
          Det finns så otroligt mycket vackra skuggväxter så jag får nog lov att fixa till nån skuggig plats för en till skuggrabatt, kanske redan till nästa år. smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Inlägg i den här tråden
          Magdis   Skuggrabatt   14-07-2008, 18:31
          Betty   Min skuggrabatt är ca 6 x 2 m. Jag har tre olika h...   14-07-2008, 22:52
          tepa   Hej Betty Har också planer för skuggrabatt, på ba...   15-07-2008, 08:58
          Magdis   Vilken underbar rabatt Betty! Vad är det mer f...   15-07-2008, 09:59
          Betty   .../Jag skulle vilja skaffa en guldbenved ...   15-07-2008, 15:37
          Magdis   Tack för den utförliga beskrivningen Betty, nu har...   15-07-2008, 17:22
          Betty   Guldbenveden är på högsta plats på min önskelista...   15-07-2008, 18:10
          Magdis   Vingad benved har varit högst på min önskelista et...   15-07-2008, 19:02
          tepa   Betty och ni andra med skuggrabatt Här har jag tä...   20-07-2008, 10:05
          Betty   Betty och ni andra med skuggrabatt Här har jag tä...   20-07-2008, 12:23
          Margith   Betty, vilken ursnygg skuggrabatt du har! Jag ...   20-07-2008, 11:47
          Betty   Betty, vilken ursnygg skuggrabatt du har! Jag ...   20-07-2008, 12:30
          Järfälla   Tänk på att det inte är så bra att plantera så när...   20-07-2008, 19:15
          Betty   Tänk på att det inte är så bra att plantera så när...   20-07-2008, 21:07
          annkie1   Höstsilverax Cimicifuga simplex ´Brunnette´´är en...   20-07-2008, 19:34
          Betty   Höstsilverax Cimicifuga simplex ´Brunnette´´är en ...   20-07-2008, 21:15
          tepa   Hej Nä, inte plantera direkt mot väggen. Det är n...   21-07-2008, 06:31
          Betty   Vi gjorde så här: skalade av grässvålen och spadvä...   21-07-2008, 10:11
          Magdis   Jag har sparat 2,5 dm av grässvålen som ligger mot...   22-07-2008, 11:40

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 00:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon