Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinranka Rondo i växthus i zon 4-5?
          Midskogstorpet
          Inlägg 16-07-2008, 06:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 17 554

Hej alla glada (och övriga, jag är inte knusslig...)

Min mamma har ett kallväxthus och har fått en vinranka Rondo ifjol. Hon planterade den i växthuset i Örnsköldsvik, det var grön men ville inte växa till sig, såg liten och ynklig ut... thumbdown.gif
          Det överlevde dock vintern i växthuset och nu i sommar har både mamma, växthus och Rondo flyttat till Sundsvall. Hon hade planterat rankan i en hink utan botten i växthuset så att rötterna skulle kunna komma ner till jorden under stenläggningen i växthuset. När vi nu skulle plantera om rankan här i Sundsvall så upptäckte vi att hinken var full med myror och myrägg samt att rotsystemet var pyttelitet på rankan... fear.gif
          Tog upp den ur hinken utan botten, spolade rent och planterade den i vanlig plantjord i ett jordhål i stenläggningen i växthuset. Det är inte sand under växthuset utan stenmjöl (i Ö-vik var det dock sand, kanske därför som myrorna trivdes så bra??)

Nu till mina frågor:
          Rondo är ju en staketdruva, har jag läst mig till här på Odla, kan hon inte ha den i växthus?? Hur ska vi i så fall övervintra den?

Vilken jord och skötsel kräver Rondo?

Ytterst tacksam för svar.

Undrande dotter och moder.... sos.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 16-07-2008, 16:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

På vårt Plantagen i Lund är det oftast just ”staketdruvor” som säljs, med namn som Zilga, Spulga, Veldze etc. De brukar trivas med lite surare jord, samma som till rhododendron, medan t ex Rondo hellre har lite kalkhaltig jord. (Det är inte så rasande noga som man ibland får höra. I Skåne och Danmark trivs Rondo i både sandjord och fet lera.)
          Många odlingstips får du på Odlas avdelning ”Frågor och svar”:

http://www.odla.nu/fs/articles/file_247-1.html

Testa också forumets sökfunktion; nästan alla frågor har besvarats tidigare.
          Först vid nyår blir det aktuellt med beskärning, och övertäckning kan behövas senare på våren, och då mest som skydd mot solen: Om knopparna brister för tidigt, blir vinrankan sårbar för tillfälliga frostknäppar. Är det tjäle i jorden, riskerar den också att torka ut.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 10:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon