CITAT (Fågelvägen @ 16-07-2008, 22:34)

Tillbaka till Grås vildapel. Ett välväxt och vackert träd! Jag skulle inte kapa toppen på det pga risken att det går röta i den stora snittytan. Nu i JAS-månaderna kunde ni kanske för själsfridens skull ansa lite i grenarna nertill i trädet för att skapa bättre balans. Hur skulle det vara att plantera lite snabbväxande buskar (Sambucus nigra? Lågstammiga Salix fragilis bullata?) som vindskydd i huvudsakliga vindriktningen?
Hmm.. då får det vara en väldans hög- och snabbväxt buske för trädet är någonstans mellan 8 och 10 meter högt och det är bara toppen som ligger risigt till. Den hade nog sett mer symmetrisk ut i toppen om inte en annan gren gått av i Gudrun. Det kan man se längst upp i högra hörnet på denna bild.
Äppelträd_4.JPG ( 833.58k )
Antal nedladdningar: 39Alltså.. jag har ju inget jättebehov av att beskära trädet, för jag tycker det är vackert som det är i all sin vildvuxenhet, med vattenskott på den grova stammen och allt, men jag har ingen större lust att bara sitta och hoppas på att stormarna blir svagare för vart år som går, även om trenden ser ut så.
Det är redan många gamla träd nog här som spruckit, gått av och som ser riktigt risiga ut av den ena eller andra anledningen.
Stympa trädet ska jag inte göra, men ska försöka komma på något sätt att ta ner den kritiska biten utan att förstöra för framtida skottbildning.
Tack för alla tips!