Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> bleka plommon, 3 plommonproblem
          buffy
          Inlägg 17-07-2008, 12:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Mitt gamla Victoriaplommonträd fick knöfullt med kart i våras, och jag kartgallrade därför hårt så att alla plommon skulle kunna hänga fritt m luft omkring sig även som fullvuxna. Nu har jag sett att en del av plommonen är bleka, liksom "anemiska", men de är inte små och förkrympta, möjl ngt mindre än de mörkare gröna. En del andra plommon har utsöndrat (?) genomskinlig vätska i trådlika droppar. Ett fåtal andra får ngnslags lila röta, dem har jag genast plockat bort.

Vet ngn här vad som är felet med plommonen? Kan man åtgärda "blekheten", tro? Eller skall man plocka bort de bleka? Skal man plocka bort dem med genomskinliga droppar på? Isf blir det inte mkt kvar =( Trädet har fått biobact på våren de senaste åren + bevattning vid torka.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          buffy
          Inlägg 18-07-2008, 12:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Tack! Skall kolla efter larvangrepp idag, igår såg jag på kvällen att i stort sett samtliga plommon har utsöndrat vätska. När brukar victoriaplommon mogna (zon 1)?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 04:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon