CITAT (Fågelvägen @ 18-07-2008, 11:15)

Jag förstår att du vill ha slut på diskussionen och att du tycker små buskar inte kan göra någon nytta.
Men jag är nyfiken på hur vindar bär sig åt.
Vindar går väl inte rakt fram så man kan dra ett streck för deras framfart på typ på 8-10 meters höjd? Utan de kan ändra riktning, kanske komma av sig lite, om det finns buskar lägre ner? Någon som vet något om aerodynamik (om det nu heter så)???
Aerodynamik runt träd och byggnader i kuperad terräng... ja, för att kunna räkna på något sådant, behöver man
riktigt stora datorer (kanske kan be FRA? de har ju en har jag hört...

)
Markens beskaffenhet påverkar vindarna på åtskilliga hundra meters höjd, hur mycket och på vilket sätt, det är svårare att svara på.
Det jag vet är att i stormen Gudrun, när trädets kompis och granne åkte i backen, blåste det tillräckligt för att en brädstapel skulle bli av med lager efter lager av brädor som spreds med vinden, och det var innan det började välta träd häromkring. Det var när jag var ute och spikade igen några dörrar som höll på att blåsa sönder. När jag insåg att det yrde brädor lite varstans, tyckte jag det var bäst att gå in och hålla sig borta från fönster tills det blåst färdigt.
Jag skulle tro att ett träd som är utsatt för hård, men jämn vind kan stå ganska mycket längre än ett som är utsatt för mer turbulent, byig vind.