Jösses vilken underbar planta!!! om dem går att få att överleva en vinter i zon5 så mååååste jag bara ha en sånn! Några tips? Har du fått reda på något mer om den? Klarar den vintern ute tro?
Efter att ha läst lite granna nu så tror jag att det dem menar i sitt mail är att krispaformen som dem pratar om är en missbildning på en helt vanlig Stor fetknopp. Efter att ha letat runt så hittade jag att ordet krispa, är antagligen ett försvenskat ord av ordet crispa som är ett latisnkt namn och förekommeri några svenska växter tex. Krusbär (Ribes uva-crispa) Det vetenskapliga namnet kommer av latinets crispus (krusig), vilket syftar på krusiga blad.
Det han ävern skriver till dig är att växten ständigt strävar efter sin naturliga form varpå dessa skott sticker ut. Om dessa får växa så kommer växten slutligen se ut mer eller mindre som en vanlig Stor Fetknopp. Men om du nyper av dessa och håller dem tillbaka så. Kommer förhoppningsvis plantan att fortsätta växa och ha den intressanta form som den har.
Så jag TROR att du skall nypa av "skotten" men som jag sa tidigare om dem går att få att överleva en vinter i zon5 så mååååste jag bara ha en sånn! Några tips? Har du fått reda på något mer om den? Klarar den vintern ute tro?
Redigerat av sway307: 19-07-2008, 16:54
|