CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 23:48)

Jag fick en idé om att använda de resurser som redan finns...
Låter kanske lite kryptiskt, men skulle det inte gå att "vidarutveckla" jordvärmen...???
Hur skulle det bli om man grävde ur, under växthuset, på frostfritt djup (ca 1,5m) och gjorde som små rum där man kunde gräva in flera 30 litersdunkar med ett rör upp till/stax ovanför växthusjordens nivå?
Eller skulle kylan gå ned istället, från växthuset - ner till de luftfyllda (alt sprit, glykol eller vad det nu brukar vara) dunkarna?
-Visst har jag väl livlig fantasi...?

Och så kanske markskivor på högkant runt om HELA växthuset, rätt så djupt....???
mnja... jag är inte riktigt säker på att jag förstår riktigt vad du menar? skulle växthusets luft cirkuleras ner genom röret och värmas upp medans den är nere under frostfritt djup?
Om det underjordiska rummet är tillräckligt stort skulle det nog fungera, men med tillräckligt stort menar jag flera gånger större luftvolym under mark än ovan.
Fördelen med denna lösning är att den också är "utjämnande" på sommaren - man kan kyla ner luften lite på sommaren när det blir för varmt, samtidigt som man då "laddar ner" värme i marken.
Sen beror det ju på vad man menar med värma upp? hålla det frostfritt? eller ha det så varmt att det går att odla i det på vintern också?
Markskivorna runt om växthuset är en förutsättning oavsett vilken uppvärmning mn skall ha, annars blir det snabbt dyrt, gärna inte bara lodrät mot grunden utan gärna en bit ut från växthuset någon dm under mark också som hindrar tjälen från att gå ner.
Saker som jag anser påverkar valet av uppvärmning:
1) hur varmt skall det vara på vintern
2) uppvärmningssätt i bostadshuset
3) hur långt från hus till växthus
4) hur stort växthus
5) material/konstuktion av växthuset (med avseende på isolerglas/kanalplast/planglas/trä eller aluminiumstomme)
6) är det marken eller luften som skall värmas