CITAT (Stiffe @ 18-07-2008, 02:45)

De flesta Rugosor växer upprätt, men de blir mestadels ganska stora med tiden, (och skjuter rotskott). Louise Bugnet kan vara ett bra val, den är lite nättare. Hansan tror jag blir för stor och vild.
Men, för att ge meningsfull hjälp: zon, jordmån, dränering, väderstreck/soltimmar/skugga, tid & lust att lägga på skötsel???
/S
Tror ni hansan kan sprida sig genom plattorna? Vi kommer ha stenlagt runtom på alla håll och bärlager under... Rosorna skall ju helst ta upp hela rabatten...
Zon1, lerjord blandad med rosjord, 50-60cm djup med murrsten runt om så det blir en upphöjd rabatt, därunder stenkross (riktigt kraftig). Söderläge framför huset dvs sol hela eftermiddagen. Automatisk bevattning med dropp. Jag kan klippa och göda ganska mkt, men vill inte ha sjukdomar...
Jag vill gärna kunna klippa den så det blir raka kanter så det får ju vara en sort med mycket blad! Den är ju även tänkt som insyns skydd... Höjden spelar ingen roll bara det blir över 1 meter gärna 2... Den kan väl kanske få bre ut sig till 1.5-2m som mest, dock bara inåt tomten. Undertill har jag tänkt ha murgröna.
Kanske jag skall ha klätter ros på spalje istället?
//Daniel
Redigerat av Smotany: 19-07-2008, 22:51