Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Våra Trädgårdar, Hur har ni det hos er?
          Mysko
          Inlägg 16-07-2008, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 14 199

Har letat efter en likande tråd men inte hittat någon, så nu är det dags att det startar en... yes.gif
          Jag tycker det är jättespännande att se hur andra har det i sina trädgårdar, det ger inspiration och trädgårdar gör mig lycklig! Här kommer då mitt bidrag, så här ser det ut hos mig idag den 16juli.

Ser fram emot att få se många härliga trädgårdsbilder nu! bravo.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSCF1109.JPG ( 279.96k ) Antal nedladdningar: 75
          Bifogad fil  DSCF1130.JPG ( 201.93k ) Antal nedladdningar: 53

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anki V
          Inlägg 20-07-2008, 18:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Ja, men då ska jag visa några bilder på hur det ser ut hos mig….då lär ångesten lätta laugh.gif .

Vi tar det lite översiktligt!

När man kör ner på parkeringen och tittar upp emot själva stugan så möts man först av de stora fula solfångarna på taket. Jag tröstar mig med att det är miljövänligt. Sänker man blicken så ser man mina två gruspartier som jag faktiskt är ganska nöjd med. Resterna av isbrännan på (o)gräsmattan finns också tydligt synliga.
          Bifogad fil  Stugan_1_Large_.jpg ( 225.8k ) Antal nedladdningar: 55

Sänker man blicken ännu mer ser man en rufsig tufsig, tuva självsådda prästkragar. Jag har så himla svårt att rensa bort blommor så låter jag prästkragarna fortsätta växa runt krukan med sommarblommor.
          Bifogad fil  Prästkragar2.jpg ( 243.07k ) Antal nedladdningar: 46

Tittar man till vänster så ser man utsikten mot ”lillstugan”, rosgropen, grillen och pallkragarna samt den obligatoriska isbrännan.
          Bifogad fil  grillen3_Large___Medium_.jpg ( 136.49k ) Antal nedladdningar: 44

I rosgropen blommar just nu rosorna som tokiga…..Dagens favoriter är John Davis och Henry Kelsey.
          Bifogad fil  JD_Large_.jpg ( 256.61k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  HK_Large_.jpg ( 125.5k ) Antal nedladdningar: 35

Nu går vi ner på gräsmattan igen och blickar norrut. Där har jag min skogsbacke där jag eftersom behov av plats för frösådderna uppstår – gräver nya rabatter. Mellan rabatterna har jag små stigar med täckbark. Det finns en tanke och det är att man inte riktigt ska kunna avgöra när trädgården slutar och skogen börjar. Längst upp vid stenarna finns det ett torvparti med Roddar och andra surisar.

Tittar man mot öster så ser man min riddarsporrerabatt och den kommer vilken dag som helst att explodera men blommor

Sen finns det en hel del rosor och diverse perenner i utspridda i rabatter lite här och där men dom tänker jag förskona er ifrån. Men alla rabatter är "upphöjda" och har endera stenar eller stockar till kanter

Jag har en väldigt rufsig ”trädgård” och så måste jag ha det eftersom den finns vid vårt sommarhus och jag har begränsat med tid att sköta den. Fem korta semesterveckor går fort…sedan är det ju i bästa fall på helgerna g.gif . Men hur rufsig och spretig den än är så älskar jag den wub.gif .

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          CillaM
          Inlägg 20-07-2008, 19:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Nähä du Anki! Du kommer minsann inte undan du heller. Tycker du har det jättefint! Stenarna smälter så bra in tillsammans med växterna att jag blir riktigt avvis på dig också. Nu när jag såg ditt armeringsjärn undrar jag, hur har du förankrat det?

CITAT (Anki V @ 20-07-2008, 19:08) *
          Ja, men då ska jag visa några bilder på hur det ser ut hos mig….då lär ångesten lätta laugh.gif .

Vi tar det lite översiktligt!

När man kör ner på parkeringen och tittar upp emot själva stugan så möts man först av de stora fula solfångarna på taket. Jag tröstar mig med att det är miljövänligt. Sänker man blicken så ser man mina två gruspartier som jag faktiskt är ganska nöjd med. Resterna av isbrännan på (o)gräsmattan finns också tydligt synliga.
          Bifogad fil  Stugan_1_Large_.jpg ( 225.8k ) Antal nedladdningar: 55

Sänker man blicken ännu mer ser man en rufsig tufsig, tuva självsådda prästkragar. Jag har så himla svårt att rensa bort blommor så låter jag prästkragarna fortsätta växa runt krukan med sommarblommor.
          Bifogad fil  Prästkragar2.jpg ( 243.07k ) Antal nedladdningar: 46

Tittar man till vänster så ser man utsikten mot ”lillstugan”, rosgropen, grillen och pallkragarna samt den obligatoriska isbrännan.
          Bifogad fil  grillen3_Large___Medium_.jpg ( 136.49k ) Antal nedladdningar: 44

I rosgropen blommar just nu rosorna som tokiga…..Dagens favoriter är John Davis och Henry Kelsey.
          Bifogad fil  JD_Large_.jpg ( 256.61k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  HK_Large_.jpg ( 125.5k ) Antal nedladdningar: 35

Nu går vi ner på gräsmattan igen och blickar norrut. Där har jag min skogsbacke där jag eftersom behov av plats för frösådderna uppstår – gräver nya rabatter. Mellan rabatterna har jag små stigar med täckbark. Det finns en tanke och det är att man inte riktigt ska kunna avgöra när trädgården slutar och skogen börjar. Längst upp vid stenarna finns det ett torvparti med Roddar och andra surisar.

Tittar man mot öster så ser man min riddarsporrerabatt och den kommer vilken dag som helst att explodera men blommor

Sen finns det en hel del rosor och diverse perenner i utspridda i rabatter lite här och där men dom tänker jag förskona er ifrån. Men alla rabatter är "upphöjda" och har endera stenar eller stockar till kanter

Jag har en väldigt rufsig ”trädgård” och så måste jag ha det eftersom den finns vid vårt sommarhus och jag har begränsat med tid att sköta den. Fem korta semesterveckor går fort…sedan är det ju i bästa fall på helgerna g.gif . Men hur rufsig och spretig den än är så älskar jag den wub.gif .

/Anki

Citera
          Anki V
          Inlägg 20-07-2008, 19:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (CillaM @ 20-07-2008, 20:30) *
          Nu när jag såg ditt armeringsjärn undrar jag, hur har du förankrat det?

Rosrabatten där jag har armeringsnätet är drygt 6 meter. Det blev två armeringasnät.

Först skickade jag hjärtevännen ut i skogen att avverka tre lämpligt stora granar samt barka dessa. yes.gif

Sedan grävde jag/vi tre lagom stora gropar, en i var ände och en i mitten av rabatten. De barkade granarna placerades i groparna med massor av sten runt om (sten har vi gott om laugh.gif ). Sedan rörde vi ut ganska mycket betong som vi hällde i groparna.
          Bifogad fil  rosenspalje__Large_.jpg ( 217.26k ) Antal nedladdningar: 50

Bilden är tagen i början av juni

Stolparna sitter som gjutna tummenupp.gif . Nätet fästes sedan på stolparna med märlor och sitter en ruta omlott på mittenstolpen.

Uppför nätet klättrar nu honungsrosen Hybrida, som blommar för första gången i år, en Aicha, Henry Kelsey och två klematis…..Piilu och Multi blue
          Bifogad fil  hybrida.jpg ( 100.68k ) Antal nedladdningar: 18

Tänk er hundratals väldoftande såná här på ett rosrigt armeringsnät wub.gif

/Anki

Redigerat av Anki V: 20-07-2008, 19:57

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mysko   Våra Trädgårdar   16-07-2008, 14:07
          johannea   Va härligt det ser ut! Har för tillfället bara...   16-07-2008, 16:09
          lämås   jag har en blog med massa trädgårdsbilder...från m...   16-07-2008, 17:13
          Marita i Vasa   Nu är trädgården som mest prunkande. Det mesta är ...   16-07-2008, 19:37
          lämås   Supersnyggt!!! Det är ju så jag vill h...   17-07-2008, 15:14
          CillaM   Marita! Wow säger jag bara! Tänker gömma m...   16-07-2008, 20:21
          Mysko   Verkligen vackert hemma hos dig Marita! Härlig...   16-07-2008, 20:38
          renate   Kul att visa våra trädgårdar inte bara blommor i n...   16-07-2008, 20:44
          Monaxe   ska ut och fota mellan skurarna, återkommer!   17-07-2008, 15:53
          myy   Så fint ni har det! Min trädgård består bara a...   17-07-2008, 20:14
          Marita i Vasa   Roligt att ni trivs i vår trädgård! Här kommer...   17-07-2008, 20:42
          CillaM   Näää Marita! Nu får du sluta! Jag får ju e...   17-07-2008, 21:33
          lämås   Håller med Cilla....helt klart!   19-07-2008, 17:18
          messermark   Min trädgård är då rätt ödslig just nu, har bara b...   20-07-2008, 19:10
          Dilara   Min trädgård är då rätt ödslig just nu, har bara b...   24-07-2008, 09:33
          CillaM   Tack för tipset Anki, nu vet jag vad jag ska göra ...   20-07-2008, 19:59
          Ywonne   I år har jag börjat pyssla i min trädgård igen, ef...   22-07-2008, 12:40
          stennie   Blir så avundsjuk på alla med fina lummiga trädgår...   22-07-2008, 19:43
          Anki V   Hörödudu…. Va då avundsjuk? Du har det väl lummigt...   22-07-2008, 19:50
          HelenJ   Den här bilden tog jag nu ikväll. Min trädgård är ...   22-07-2008, 21:21
          lämås   Här kommer dagsfärska bilder på min trädgård.........   22-07-2008, 22:38
          Marita i Vasa   Jag tycker det är roligt att se andras trädgårdar....   23-07-2008, 09:07
          Chamomille   Okej, bidrar med en bild från min "trädgård...   23-07-2008, 10:05
          Ramred   Så mysigt med sängen! Såg nåt reportage i en t...   23-07-2008, 13:20
          Chamomille   Så mysigt med sängen! Såg nåt reportage i en t...   23-07-2008, 14:06
          annagranq   å vad härligt med säng, det måste vara helt underb...   23-07-2008, 16:02
          Chamomille   Jag har ju en pergola över, så regnar gör det inte...   24-07-2008, 06:04
          Monarda   Så här såg det ut hos mig tidigt i morse. http:/...   24-07-2008, 07:18
          Anki V   Åh, ni alla har det så lummigt och fint! :wub...   24-07-2008, 07:27
          Grönberg   Stora dammen http://img67.imageshack.us/img67/4204...   24-07-2008, 09:52

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 07:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon