CITAT (Majk @ 20-07-2008, 19:46)

Det låter som jätte bra ideer allihop och tanken med det hela är egentligen att som sagt på det så billigt som möjligt. Dels för att tänka på miljön men också för att man ska försöka använda sig av vad naturen ger så att säga. Jag var också inne på spåret att elda med flis ev. bygga till en del på huset. Men jag tror att en flispanna kostar rätt så mycket? om jag inte har helt fel. bränslet är billigt däremot. Man skulle ju kunna tänka sig någon form av braskamin som värmer upp vatten så att det blir varmt rätt länge. Man kan ju försöka hålla 5+ inte 10 eller 15, det blir för mycket.
Frågan är ju bara om det inte är för krånligt med ved, och att man borde ha värmefläkt/pump eller vad det heter istället för det kan väl inte kosta jätte mycket att värma upp under vinterperiod? om man håller en rimlig värme och en rimlig storlek på sitt växthus.
Men som sagt.. jätte tacksam för alla bra ideer.
Jovars - om du skall ha en flispanna till bara växthuset... då är den svindyr (inklusive allt har pannan här säkert kostat 250 kkr) men framförallt är det utrymmeskrävande.
hur värmer ni huset idag?
hur stort växthus vill du ha?